Snart forsvinner en legendarisk BMW-versting

M4 (til venstre) og M3 er to av de heftigste modellene i sortimentet til BMW. Men selv om man har redusert både volum på moteren, antall sylindre og gitt pustehjelp i form av turbo, så klarer ikke sistnevnte å tilfredsstille de nye utslippskravene. Derfor velger BMW å rett og slett stoppe produksjonen, i stedet for å gå den godkjent på nytt.
M4 (til venstre) og M3 er to av de heftigste modellene i sortimentet til BMW. Men selv om man har redusert både volum på moteren, antall sylindre og gitt pustehjelp i form av turbo, så klarer ikke sistnevnte å tilfredsstille de nye utslippskravene. Derfor velger BMW å rett og slett stoppe produksjonen, i stedet for å gå den godkjent på nytt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ofres på grunn av nye utslippskrav.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke mange BMW-modeller som har like sterk apell til bilentusiaster som nettopp M3.

Den bilen startet et eventyr på 80-tallet, som har fortsatt fram til den dag i dag.

Derfor er det en litt trist nyhet, at BMW nå har bestemt seg for å stoppe produksjonen.

Årsaken er kanskje ikke helt overraskende: Manglende evne til å tilfredsstille nye og strengere utslippskrav, skriver britiske Autocar, som har snakket med en talsperson for BMW.

Brukt drømmebil kan bli et økonomisk mareritt

Offer for nye krav

M3 blir dermed et av de første ofrene i forbindelse med innføring av et nytt testsystem.

Den nye testen heter Worldwide Hamonised Light vechicle Test Procedure (WLTP). Den tar over for New European Driving Cycle (NEDC), som har vist seg å være svært lite realistisk.

M3 er firedørsutgaven av coupeen M4, og den klarer altså ikke utslippskravene i WLTP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

M3 vs M4: Så mye har skjedd på 10 år

Stopper produksjonen

Ifølge Autocar, har BMW derfor nå bestemt seg for å skrinlegge dagens M3 tidligere enn planlagt. Allerede i august vil produksjonen stoppe.

Basert på NEDC klarer M3 seg med et forbruk på bare 0,83 l/mil ved blandet kjøring. Mens CO2-utslippet er 194 gram per kilometer.

Begge deler er i utgangspunktet imponerende tall, med tanke på at bilen er god for spinnville 431 hk.

Men disse tallene baserer seg altså på den gamle målemetoden.

Brukt BMW M3: Fantastisk bil - men vær obs!

Nytt partikkelfilter

Men det er særlig partikkelutslipp som gjør at M3 får problemer med de nye kravene. Om den skulle vært innenfor i henhold til WLTP, måtte M3 fått montert et nytt partikkelfilter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men da må i tilfelle modellen typegodkjennes på nytt, og den prosessen har BMW ingen intensjoner om å begynne på nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De er nemlig klar med en helt ny generasjon av 3-serie allerede i oktober – og velger derfor i stedet å avslutte M3 før tiden.

Dermed må vi fra august vente til 2020 før vi får M3 på markedet igjen. Det blir da som helt ny generasjon.

Liker du bedre old school-M3? Les mer om første generasjon M3 her

M4 godkjennes på nytt

M4, altså coupeen, vil imidlertid få det nye partikkelfilteret og typegodkjennes på nytt – slik at den klarer WLTP-kravene. I mellomtiden vil også denne plukkes bort fra markedet.

En talsperson hos BMW uttaler til Autocar at det nye filteret ikke skal påvirke ytelsene til M4. Det vil si 0-100 km/t på 4,1 sekunder med DKG-automatgirkassen ...

Les vår test av BMW M4 her

Saken ble først publisert på Broom.no