Kjører du med tykk jakke? Det kan få alvorlige følger

Å ha boblejakke på i bilen er ikke smart. Foto: Tryg Forsikring
Å ha boblejakke på i bilen er ikke smart. Foto: Tryg Forsikring
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange setter seg inn i en vinterkald bil med boblejakken på, men de færreste vet at det vil kunne avgjøre hvor stor skade man blir påført i et eventuelt bilkrasj.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens noen av oss kjører buss eller tog for å komme til hytter og skiløyper i vinterfjellet, er det desto flere tar bilen fatt for å komme til hytter og skiløyper i vinterfjellet. Men å sitte med boblejakka på, selv om det er aldri så kaldt i bilen, kan i verste fall få alvorlige følger dersom uhellet skulle ramme deg.

– Kollisjonstester viser at bilbelte ikke fungerer optimalt hvis man har en tykk jakke på seg, forklarer Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

– Ved en oppbremsing eller sammenstøt vil kroppen bevege seg fremover mer enn hvis man ikke har jakke og dermed bilbelte tett inntil kroppen. Dette kan gi store utslag, selv i moderat hastighet, fortsetter han.

Menn over 45 topper dødsstatistikken

2017 var et oppløftende år når det gjelder trafikksikkerhet: Ifølge Statens Vegvesen mistet 107 mennesker livet i trafikken i Norge i løpet av 2017. Det er 28 færre enn i 2016, og laveste tall på omkomne på norske veier i løpet av 70 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de dødsulykker som inntraff i året som gikk, inntraff de fleste i Hordaland, Akershus og Rogaland. Foreløpige tall fra Vegvesenets viser at det var 76 menn og 31 kvinner som omkom, og at over halvparten av de omkomne var menn over 45 år.

Prognoser fra Statens vegvesen viser at vel 620 personer ble hardt skadd i trafikken i Norge i 2017.

Et sentralt element for å senke dødstallene ytterligere, er bruken av bilbelte. Statens Vegvesen anslår at et bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med opptil 50 prosent for fører og forsetepassasjer, og at det trolig ville vært 30 til 40 færre drepte i trafikken hvert år hvis alle til enhver tid brukte bilbelte i bil og buss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lurer du på effekten av å bruke bilbelte, kan du tenke på følgende:

  • Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter
  • Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter
  • Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter

Les også: Høyere risiko for utforkjøring med firehjulstrekk enn tohjulstrekk

4 av 10 drepte brukte ikke bilbelte

Samtidig viser tall fra Vegvesenet at nær 4 av 10 drepte i bilulykker i 2016 ikke brukte bilbelte da ulykken inntraff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det holder ikke bare å bruke bilbelte. Man må bruke det riktig og ha det stramt over hoftene og skulderen. Med slakk blir kroppen kastet fremover ved sammenstøt og da kan du få et trykk over magen på flere hundre kilo. Det kan gi store indre skader, sier Opedal som samtidig minner om viktigheten av at barn ikke må få feste beltet selv.

– Små barn må ikke få lov til å feste beltet alene, uten at en voksen sjekker at beltet sitter som det skal, tett inntil kroppen, sier Opedal.

Det kan også være verdt å minne på at om du blir tatt for manglende bruk av bilbelte i bil eller buss, kan du få et gebyr på 1.500 kroner.