– Flere må få Lexus på handlelisten

Artikkelen fortsetter under annonsen

Priskutt er ett av virkemidlene Lexus tar i bruk for å lokke kunder fra plug-in-hybrider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus nådde målet de hadde satt for 2017; å levere 1.000 biler. Det gjorde de med et nødskrik. I alt ble det registrert 1.003 nye Lexuser i Norge, hvorav SUV-ene NX og RX stod for henholdsvis 47 og 25 prosent. Målet for i år er en økning til 1.100 biler, fortsatt med NX, som nå kommer i ansiktsløftet utgave, som drivkraften.

For å få sving på salget har Lexus gjort grep. Prisen på innstegsutgaven av NX er kuttet med 40.000 til 499.900 kroner for å demme opp mot konkurransen, som først og fremst kommer fra merker med ladbare hybrid-alternativer, som Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLC.

Under et pressemøte tirsdag ettermiddag kunne sjefen for Lexus i Norge, Knut Erik Jahnsen, fortelle at importøren har fått med seg fabrikken i Japan og det europeiske hovedkontoret i Brüssel på et spleiselag for å gjøre bilene mer konkurransedyktige. Mens bilene i Europa prises opp mot diesel-SUV-er, går man i Norge nå rett i strupen på de ladbare hybridene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jaguar F-Type har blitt 250.000 rimeligere

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Hybrid er en veldig konkurransedyktig teknologi, var budskapet.

Lexus kaller det selv «self charging»-teknologi som totalt sett, i forhold til reelle utslipp, totalt sett er bedre enn plug-in-varianter med kort elektrisk rekkevidde.

– For få vurderer Lexus i dag. Vi vil at flere skal ha Lexus på handlelisten, sier Jahnsen, som håper flere får opp øynene for den japanske premiumbil-leverandøren.

I tillegg til pris vil Lexus satse sterkere på privatleasing og bruktbiler.

I løpet av to år er målet for Lexus å selge 1.500-2.000 biler. En mindre SUV, som skal vises frem på Genève-utstillingen i begynnelsen av mars, vil nok bidra til å løfte volumene her hjemme.

Les også: 8. Audi-rekord på rad

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no