Derfor er de fleste passasjerfly hvite

SAS- og Norwegian-fly på Værnes lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SAS- og Norwegian-fly på Værnes lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det ikke gjelder alle, er det en god grunn for hvorfor så mange fly i stor grad er hvitfarget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De færreste av oss har nok tenkt tanken i det vi er på vei inn i et ventende passasjerfly, klar for å ta oss til feriedestinasjonen eller hjem etter endt reise: Hvorfor er de fleste passasjerfly malt hvite?

Britiske Telegraph bestemte seg for å finne svaret, og en talsperson for flyprodusenten Boeing gav avisen to økonomiske begrunnelser:

  1. Malingen på et fly veier mellom 237 og 544 kilo, noe som igjen påvirker mengden drivstoff som går med under en enkelt flyreise. Jo flere farger som pryder et fly, desto høyere blir vekten.
  2. Det koster fort mellom 300.000 og 1,2 millioner kroner å male et fly. Siden de fleste selskaper benytter hvite fly, kan det få prismessige konsekvenser dersom et selskap ønsker å selge et fly til et annet selskap. Dersom flyet er malt i andre farger, kan det gjøre at salgsprisen går ned.

Les også: Derfor er så mange flyseter blå

(Saken fortsetter under)

I dag er det ikke like vanlig med fargerike fly slik som denne Boeing 707-320C, tilhørende det nå nedlagte Braniff International. Bildet er tatt på Honolulu Airport i 1971. Foto: Wikimedia
I dag er det ikke like vanlig med fargerike fly slik som denne Boeing 707-320C, tilhørende det nå nedlagte Braniff International. Bildet er tatt på Honolulu Airport i 1971. Foto: Wikimedia

Det er ikke første gang noen har lurt på hvorfor mange fly er hvite. Da Business Insider snakket med professor R. John Hansman om samme tema i desember i fjor, forklarte Hansmann at hyppig bruk av hvitt også har praktiske årsaker.

– Hovedårsaken til at fly er malt i hvite eller lyse nyanser, skyldes at det reflekterer sollys og minimerer både oppvarming og potensiell skade fra solstrålene, forklarer professoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke minst sørger den hvite fargen for å gjøre det lettere å oppdage sprekker, buler og oljeutslipp slik at det raskt kan fikses. Skulle et fly krasje, vil den hvite fargen gjøre det lettere å oppdage vraket fra luften, hvilket er en annen god grunn til å unngå andre farger.

Les også:

Møter mennesker med flyskrekk hver eneste dag: – Mange snur på flyplassen

Dette bør du ha i håndbagasjen på flytur

Leting etter fly har avdekket en ny verden på havbunnen

Slik klager du når flyet ditt er forsinket, innstilt eller overbooket