Nexo er elbilen uten lade- og rekkeviddeangst

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hydrogen elektriske Hyundai Nexo kommer til Norge i sommer 2018 og blir den første bilen fra Hyundai som skal kunne kjøre selv uten innblanding fra mennesker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var på den store elektronikkmessen i Las Vegas i natt at Hyundai viste fram Nexo for første gang.

I forrige uke inngikk Hyundai et partnerskap med et av verdens fremste teknologiselskaper, AURORA, for å utvikle autonome kjøretøyer.

I første omgang er det snakk om såkalt Level 4, som betyr at bilen på tilrettelagte veier kan kjøre uten innblanding eller oppmerksomhet fra en sjåfør.

Nexo blir den første bilen som får et slikt system, og planene er å kunne tilby dette til deg og meg i 2021.

Les også: Hyundai Ioniq Hybrid i Motors tøffe vintertest

At Nexo er hydrogen-elektrisk betyr at de store, tunge batteriene til en elbil er byttet ut med tanker med komprimert hydrogengass.

Gassen går igjennom en brenselcelle i bilen hvor den gjøres om til strøm som driver bilens elektriske motor. Ut av eksosanlegget kommer det bare vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordelen med hydrogen framfor strøm, er at den både kan lagres og transporteres over lengre strekninger for eksempel på båter. Minuset er at det foreløpig er få steder å tanke.

(Saken fortsetter under)

– Etter Las Vegas vises Nexo på Genève-utstillingen i mars og vi regner med at den er på plass her hjemme til sommeren. Prisen vet vi ikke noe om ennå, men vi håper den blir på samme nivå som dagens iX35 Fuelcell som starter på 450.000 kroner, sier Morten Brusletto, som er informasjonssjef i Hyundai Norge.

Les også: Toyota lanserer hydrogenbil med 1000 kilometer rekkevidde

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nexo skal altså etterfølge Hyundai iX35, som er den mest solgte hydrogenbilen i Norge per i dag. Riktignok ikke noe stort tall, men i 2017 ble det solgt 38 biler.

Større og sterkere

Nye Nexo har en elmotor på 120 kW, eller 163 hester, som gjør den både sterkere og raskere (0-100 km/t på 9,5 sekunder) enn iX35.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er den litt større og får bedre innvendig plass.

Også rekkevidden på 590 kilometer er en god del lenger.

Spennende er også en del av det nye utstyret som kommer i Nexo. Opp til 145 km/t har den et system som gjør at bilen holder seg selv midt i kjørefeltet både på motorvei og landevei uten bruk av rattet. Bilen kan parkere seg selv, uten at du sitter bak rattet.

Les også: – Billigere å bygge hydrogenstasjoner enn elbil-nett

(Saken fortsetter under)

– De fleste bilene vi har solgt så langt er til kunder i Asker og Bærum. Det henger både sammen med at det her er fyllestasjoner for hydrogen, men også at folk her ser en slik bil som et godt alternativ til tradisjonelle elbiler. I løpet av 2018 blir det bygget ut flere nye hydrogenstasjoner i Østlandsområdet, sier Morten Brusletto.

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no