Se hvem som kommer med ny elbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Debuterer i Las Vegas akkurat nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia er blant bilmerkene som har suksess med elektriske drivlinjer i Norge. Elbilen Soul har solgt svært bra, i fjor fikk de også ladbare hybrider med både familiebilen Optima og den mer kompakte Niro.

Nå er det klart at det snart kommer en elbil til fra koreanerne. Ikke helt overraskende er det Niro som også skal bli ren elbil. Kia viser akkurat nå konseptbilen Niro EV Concept, på 2018 Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

Niro er en relativt kompakt bil, med lengde på 4,35 meter.

Skremme bort fotgjengere

Rekkevidde er svært viktig for de fleste som vurderer elbil. Niro har det Kia karakteriserer som neste generasjon elektriske drivlinje. Den er utstyrt med et 64 kWh lithium-polymer batteri, koblet med en 150 kW elektrisk motor. Den offisielle rekkevidden er oppgitt til 383 kilometer, etter den såkalte EPA-normen. Det betyr i praksis rundt 500 kilometer etter NEDC-normen som er den som brukes i vår del av verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konseptbilen har ny teknologi som skal forbedre sikkerheten for fotgjengere, Active Pedestrian Warning System (APWS) er et aktivt varsel som har en kombinasjon av kamera og høyttalere i front, og gjenkjenning av et objekt. Hvis systemet oppdager en fotgjenger eller syklist som krysser foran bilen, vil høyttalerne gi et lydvarsel som gjør personen oppmerksom på bilen.

Niro finnes i dag som både hybrid og ladbar hybrid. Nå blir den altså også helelektrisk.
Niro finnes i dag som både hybrid og ladbar hybrid. Nå blir den altså også helelektrisk.

Nå kan elgen se bilen lenge før deg

Meningsløse floskler

Konseptbilen har også et nytt interaktivt lyssystem som skal gi passasjerer og fotgjengere det Kia kaller "en intuitiv visuell kommunikasjon med bilen". Det siste kan vi vel plassere godt inn i båsen for temmelig meningsløse floskler...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret skal være enkelt, minimalistisk og digitalt. Dashbordet er designet med en horisontal layout og interiøret er holdt i sølv, grått og bronse.

På CES-utstillingen viser Kia også nye teknologier som inngår i strategien de kaller ‘ACE’ hvor bilene blir Autonome, Connected og Eco/Elektriske. Kia deler også planer om å lansere sin bildelingsløsning ‘WiBLE’ i Europa i 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dele bil med andre? Nei, takk!

Høre på forskjellig musikk

Innen 2025 vil Kia ha totalt 16 modeller med miljøvennlige drivlinjer, som inkluderer en rekke nye hybrider, ladbare hybrider og elektriske biler. I tillegg lanseres en helt ny brenselcelle-bil i 2020.

Blant ny teknologi er en løsning der føreren kan «logge inn» i bilen ved hjelp av ansikt- eller stemmegjenkjenning. Teknologien er utviklet i samarbeid med Amazon Web Services (AWS), og justerer bilens innstillinger basert på tidligere individuelle preferanser.

Kia viser også en egenutviklet lydteknologi som isolerer lyden til de ulike seteradene. Passasjerer foran og bak kan høre på ulik musikk samtidig, uten å forstyrre de andre i bilen.

Interiøret i konseptbilen er enkelt og futuristisk, her kan det nok bli endringer til produksjonsklar bil.
Interiøret i konseptbilen er enkelt og futuristisk, her kan det nok bli endringer til produksjonsklar bil.

Betaler for brukt tid

Systemet har åtte høyttalere installert I nakkestøttene, som samtidig gir lyd for hver seterad og benytter lydisolerende teknologi for å stenge av lyd fra de andre seteradene. Dette vil forbedre passasjerkomforten i fremtidige produksjonsmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Korea, har brukere av bildelingstjenesten WiBLE tilgang til biler som Soul Electric, Niro hybrid og større biler. Man får tilgang til tjenesten via en app, og betaler for tiden bilen har vært i bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Europa vil man ha mulighet for å leie bilen en vei, og man trenger ikke returnere bilen til startstedet. Dette for å gjøre det enklest mulig for kunde og gi mest valuta for pengene. De første stedene som får tjenesten i Europa kunngjøres senere i 2018.

NB: I første versjon av denne saken skrev vi at Niro EV har en rekkevidde på 383 kilometer, og sammenlignet dette med biler målt etter NEDC-normen. 383 kilometer er altså etter EPA-normen. Broom beklager feiltagelsen.

Her kan du lese testen vår av Niro som ladbar hybrid

Les også:
Norgesfavoritten Kia Sportage som plutselig ble glemt
Denne bilen er som skapt for Norge

Denne saken ble først publisert i Broom.no