Flyttegeneralen: – Startet med en laptop og ingenting annet

Tore Martinsen er den eneste hos Relokator som har eget kontor. Forklaringen er at de andre skal beskyttes mot ham. Foto: Iván Kverme
Tore Martinsen er den eneste hos Relokator som har eget kontor. Forklaringen er at de andre skal beskyttes mot ham. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en laptop og et topplokk som tenker politisk ukorrekt, har eks-aksjemegleren bygget en kjempe i flyttebransjen som har tjent penger fra dag én.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det blir aldri noe Trond Martinsen & Sønn. Det kan du bare glemme», sa pappa Martinsen til sin 12 år gamle sønn en dag de var ute og kjørte i pappas rørleggerbil. Han hadde for lengst innsett at sønnen ikke var utstyrt med én eneste praktisk evne.

– Jeg er lite praktisk anlagt, sier den nå 44 år gamle sønnen, med ekstra trykk på ordet i midten.

Seneste meritt i så måte, var da han pusset opp en leilighet da han var tyve år. Eller i hvert fall la parkett. Med far på telefonen under hele seansen. Oppussing og vedlikehold av huset han kjøpte på Stabekk for noen år siden, betaler han seg ut av. Guttene bor hos ham annenhver uke. Men samboeren er fast.

– Hun veier noen kilo for mye og tar stor plass i sofaen. Det skyldes nok Marie-kjeksen og det glasset med rødvin vi deler hver kveld, humrer Martinsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og de turene vi tar om morgenen kan du få billig av meg. Men ettermiddagsturene med henne, er helt nydelige. Da får jeg mental ro, sier han om sin 38 kilo tunge Nikky. Hun er en blanding av kongepuddel og golden retriever; en såkalt Goldendoodle.

Så potensialet

Martinsen har dype smilehull. Og han ler mye. I de relativt åpne kontorlokalene i Nydalen i Oslo, er han den eneste som har eget kontor med mulighet for å lukke døren. Det skyldes visstnok at de andre skal beskyttes mot ham. Bråkebøtta og konsernsjefen.

– Jeg prater og ler mye, unnskylder han seg, med rå og bekreftende latter fra sine kolleger. Klokken har så vidt passert åtte om morgenen, og stemningen hos Relokator er lystig. Innimellom høres et «ding» fra skipsklokken, noe som indikerer nok et oppdrag fra en bedrift som trenger hjelp til å flytte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tore Martinsen

  • ALDER: 44 år
  • SIVILSTATUS: Skilt, to gutter på 12 og 15 år
  • STILLING: Konsernsjef i First Mover Group, som er eierfirmaet til Relokator og Bemann
  • AKTUELL: Starter internasjonaliseringen av Relokator med oppkjøp i Sverige
  • BAKGRUNN: Siviløkonom med spesialisering i finans, MBA i strategi fra BI. Admin. direktør i Orion Securities ASA og økonomidirektør i Zacco Norway AS.

Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp? Offentlige innkjøp bør profesjonaliseres og effektiviseres. Det er for desentralisert til at hver enkelt innkjøper klarer å lage konkurransegrunnlag som fanger opp essensen av faget de kjøper.

Hva bør Norge bruke mindre penger på? Vi bør bruke mindre penger på den andelen av arbeidsledighetspenger som gjør at folk heller vil gå hjemme enn å jobbe. Det bør være mulig å fremskaffe tverrpolitisk enighet om noe som har en så stor økonomisk påvirkning.

Hva er din dårligste investering? Det er de investeringene jeg ikke gjorde. Som og ikke investere i leiligheter og aksjer i 2008.

Hvilken bok vil du lese om igjen? Biografien om Elon Musk. Man kan si mye om personligheten til den mannen, men den drivkraften og skaperkraften på så mange fagfelt han har vist i så ung alder, er nesten uten sidestykke.

Hvor går drømmereisen? Den avholdes i januar. Da skal jeg på en personlig pilegrimsreise til Boston for å ta kurs i strategi på Harvard Business School.

– Jeg fikk ideen til Relokator da jeg jobbet i patentbyrået Zacco. Vi skulle flytte, og da undersøkte jeg flyttebransjen, sier den daværende økonomisjefen.

Det han fant, var trist lesning. Flyttebyråene var små, og tjente eller tapte stort sett en million kroner i året. Ingen gikk konsekvent i pluss, og alle flyttet litt for privatpersoner og litt for bedrifter. De faste kostnadene var skyhøye. Det var da den analytiske hjernen og den selvutnevnte strategi-nerden var sikker på at han kunne gjøre den jobben smartere. Det er snart 12 år siden.

– Jeg startet med en laptop og ingenting annet. Det første året var jeg alene. Men så fikk jeg Eric Øverby med på laget. Han jobbet for Totalreform og hjalp oss med flytteprosessen i Zacco. Uten ham hadde vi ikke vært der vi er i dag. Han kan faget, jeg kan økonomi og strategi. Men du verden så høy temperatur og mange skrikekonkurranser vi har hatt. Jeg sier «kjør!», han roper «brems!». Diskusjonene har vært på grensen til fysiske, men for det første er han fra Nittedal, for det andre er han sterkere enn meg, så den kampen taper jeg!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 300.000 boligeiere har aldri opplevd rentehopp

– IT-selskap, ikke flyttebyrå

Relokator er ikke et ordinært flyttebyrå. Dem finnes det mange av, med et par biler, noen mann og en haug med pappesker. Det er få, om noen, hindringer i veien for å starte i denne bransjen. Alt kan leies; både folk og nødvendig utstyr. Men da blir ofte kvaliteten deretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er ikke et flyttebyrå, men et IT-selskap, sier Martinsen.

– All den data vi besitter, både når det gjelder kundedata og opplæring, er hele nøkkelen. Vi koder all kunnskap. Det er konkurransekraften vår. Vi har fem dataprogrammerere på Sri Lanka, og vi investerer rundt ti ganger mer i kvalitet og konkurransekraft enn våre konkurrenter. Med effektive systemer, kan vi holde prisene lave og kvaliteten oppe. Den som fanger mest verdi i verdikjeden, er den som eier nettverket. Det er akkurat det vi gjør; vi bygger vårt eget nettverk. Da har vi mulighet for å integrere alt fra planlegging til gjennomføring av flytteprosessen på en helt annen måte enn én enkelt lastebilsjåfør klarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For fem år siden begynte Relokator også med møbelmontering. Nå er den virksomheten like stor som selve flyttingen. De har også et eget bemanningskontor hvor halvparten er fast ansatt og halvparten jobber på timesbasis. Hverken Manpower eller Adecco klarte å levere den kvaliteten Martinsen og Øverby var ute etter.

– Vi vil jo ha våre møbelmontører til evig tid. Da blir de flinke og effektive. Men for å få til det, må vi også lønne dem godt. Det er jo de som er ute hos kundene og skal gjøre dem glade. Da får vi heller spare på andre områder, som for eksempel innleid arbeidskraft og meg selv.

Les også: De beste kryptovalutaene for 2018

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Relokator er allerede Skandinavias største flytte- og montasjeaktør. Tore Martinsen trekker i trådene, men bare på papiret. Foto: Iván Kverme
Relokator er allerede Skandinavias største flytte- og montasjeaktør. Tore Martinsen trekker i trådene, men bare på papiret. Foto: Iván Kverme

Aggressive vekstambisjoner

Relokator har syv avdelingskontorer i Norge, og vil omsette for 300 millioner kroner neste år. De har vokst med 40 prosent hvert år de siste fem årene, og tidligere denne måneden tok de steget inn på det svenske markedet. Da gjorde de sitt første oppkjøp i Stockholm. Neste år er planen å gjøre oppkjøp i Göteborg og Malmø, og året etter det Århus og København. Både i fjor og for tre år siden ble Relokator en Gasellebedrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Relokator vokser over driften og har vært lønnsomme i alle år. De finansierer to oppkjøp i året, uten å låne penger. Det har de også gjort i år. Planen er å gjøre det samme i overskuelig fremtid. Poenget er ikke å kjøpe stort, men å skape nok en node i nettverket sitt. Først da kan de skape verdier for kundene sine.

– Vi har aggressive vekstambisjoner og bør komme over en halv milliard kroner i omsetning innen 2020, sier flyttegeneralen som allerede er Skandinavias største flytte- og møbelmontasjeaktør.

– Vårt første mål er å ta hele Skandinavia. Da må vi være lengst fremme på effektive it-investeringer. De små flyttebyråene har på langt nær så mye å investere. Det hestehodet vi ligger foran på pris og kvalitet, blir bare større og større. Hvis ingen begynner å jobbe langs de samme aksene i Norge og Skandinavia som vi gjør, blir det vanskelig å ta oss igjen. Det er ingen som spiller det samme geografiske spillet som oss, sier Martinsen og nikker mot referanselisten som henger strategisk plassert på møterommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Der finner vi navn som Evry, Tine, Hafslund, Deloitte, Bahr, Sparebank 1, Tele2, Norges Bank, Nordea og PGS.

– Har du planer om å gå på børs?

– Vi trenger det ikke nå. Men dersom vi trenger mer kapital for å vokse videre i Europa og senere i USA, kan det være en måte å gjøre det på, sier den tidligere aksjemegleren og administrerende direktøren i Orion Securities.

Les også: NHO vil ha datakoding som obligatorisk fag

– Mange undervurderer kompleksiteten

– Det som er litt trist, er at ingen tar seg råd til store resepsjonsområder og fellesområder lenger, sier Martinsen.

– For areal som kostnad, er en ganske liten kostnad i forhold til ansattkostnaden. Ansatteffektivitet er mye viktigere enn arealeffektivitet, sier Martinsen og eksemplifiserer:

– At de ansatte løper rundt med pappeskene sine på jakt etter en ledig kontorplass, er ikke særlig effektivt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva er mest effektivt?

– Firemannskontorer eller avlukker som gir følelse av et firemannskontor. Store, åpne landskap er det minst effektive. Egne cellekontorer er midt mellom.

– Hvor går det oftest galt i bedrifters flytteprosesser?

– Mange undervurderer kompleksiteten. Vi kommer ofte for sent inn og må redde stumpene. De har ikke oversikt, og når vi forteller at møterommene må kables, har de ikke tenkt på det. Det mest effektive er om vi blir involvert fra begynnelsen. Det typiske er at vi jobber med prosjektledelse i tre til ni måneder før vi gjennomfører selve flyttingen i løpet av en helg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har aldri feilet. Når klokken er åtte mandag morgen, har vi vasket og ryddet etter oss. Det er tellekanter der det skal være tellekanter, og pappeskene må stå plassert slik at de kan starte arbeidet sitt umiddelbart. De ansatte skal kjenne at det nye er bedre enn der de kom fra. Flytting er jo også en del av en strategiendring. Bedriftens ansatte skal ha det bra, og selskapet skal ikke ha nedetid. Det krever god prosjektledelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du startet med flytting og montering, hva blir det neste?

– Den sterkeste trenden er behovet for hjemlevering og montasje. Fordi vi er etablert så spredt geografisk, er vi også en viktig samarbeidspartner for bedrifter som for eksempel Slettvoll. Kunden kjøper møbler hos dem og betaler alt der, så leverer og monterer vi varene. Her er det mye å hente for oss. Vi har et nettverk som gjør det attraktivt både for kundene og Slettvoll, sier Martinsen, uten å ville navngi møbelprodusenter som sender litt ymse montører hjem til folk, men det ligger mellom linjene at han håper på en kontrakt med Ikea.

Satte rekord

Utenfor møterommet er det hektisk aktivitet. Relokator er i endring hele tiden. De har sluttet med ledermøter. Det tar for mye tid. Nå sender ledergruppen litt epost innimellom. Ellers tar de møtene i gangen eller ved kaffeautomaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette handler om endringer og fart. Det mest farlige en bedrift kan gjøre, er å stå på stedet hvil. For eksempel å omsette for 20 millioner kroner hvert år, år etter år. Da kommer det til slutt noen og tar deg, sier han og sukker oppgitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bedriftene må bort fra arbeidsordrer og annet på papir, punching, plunder og heft. Nå er det apper og digitalisering som gjelder. Selskaper som skal lykkes, må være i vekst, rydde opp og henge med i den digitale verden, sier han, vel vitende om at han tidligere har falt for eget grep. I hvert fall hvis vi sidestiller digitalt med elektrisk.

Hvert år sykler han Trondheim-Oslo. I år satte han personlig rekord. I antall Red Bull.

– Jeg drakk 17. Det var motvind og jeg satt på Biri og hadde det vondt. Da var det godt med Red Bull, sier han uten blygsel.

– Men jeg fullførte. Det gjorde jeg ikke noen år tidligere. Da hadde jeg kjøpt meg en flott sykkel med elektrisk girskift. Så gikk jeg tom for batteri. Ekstra batterier hadde jeg heller ikke, og å fullføre de siste 16 milene i noe slikt som 18. gir, gikk ikke. Jeg måtte bryte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er du en populær mann i kompisflokken når de skal flytte?

– Absolutt. De spør om jeg kan hjelpe dem med flytting. Da får jeg jo mine folk til å gjøre jobben. De er flinke og effektive. En gang tømte de en leilighet på én time og ett kvarter. Og du vet hvordan dugnadsjobbing er; da kommer folk ofte litt for sent. I dette tilfellet dukket kompisgjengen opp til pølsefesten.

– Nå vokser dere så raskt at dette kontoret i Nydalen ikke kan huse dere stort lenger. Hvem får flytteoppdraget?

– Vi får sette en av våre egne juniorer på saken, gliser han.

– Hvordan var du selv i begynnelsen av karrieren da Relokator hadde flytteopprdag?

– Helt håpløs. Jeg finnes jo ikke praktisk anlagt. Da jeg skulle dirigere tyve folk hit og dit på best mulig måte... jeg måtte ringe Eric hele tiden.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 30. desember