Denne går mot strømmen

Peugeot 3008 er et bevis på at det ikke nødvendigvis må være en hybrid- eller helektrisk motorisering for å selge godt i Norge.
Peugeot 3008 er et bevis på at det ikke nødvendigvis må være en hybrid- eller helektrisk motorisering for å selge godt i Norge. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Neida, du MÅ ikke ha elektrisk motor for å selge godt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er én ting som gjelder for å klatre på salgsstatistikken i Norge akkurat nå: Elektrifisering. Det er regelen.

Tar du en titt på topp 10-lista til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), ser du raskt hva vi mener. Den domineres i veldig stor grad av biler som kan leveres som hybrid, ladbar hybrid eller som ren elbil.

Men selv om du har ladbare hybrider i stallen, er det ingen garantist for suksess. Bare spør Peugeot. De har sin 508. Stasjonsvogn med automatgir, stort bagasjerom, masse utstyr og gunstig prising. Likevel: Den har ikke truffet innertier blant norske kjøpere.

Peugeot er ikke representert på topp 10. Men ser du litt lenger ned, finner du dem. Og det er en modell som kun leveres med diesel- eller bensinmotor som står for en god del av salget.

Fronten på 3008 skiller seg ut, og ser sporty ut.
Fronten på 3008 skiller seg ut, og ser sporty ut.

Peugeot 207: Sjarmerende bruktbil med lite feil

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Comeback

For akkurat som 508 kan stå som et eksempel på at hybrid drivlinje ikke er noen garantist for suksess, viser 3008 at tradisjonelle drivlinjer fortsatt kan fungere godt.

3008 peker nese til trenden i markedet for øvrig. Over 2.000 nordmenn vil ha kjøpt denne bilen innen vi spretter champagnen, midnatt 31. desember.

Den står for et skikkelig comeback for Peugeot. Nå har vi testet den.

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris

Hva er nytt?

Testbilen har 1,2-liters bensinmotor på 130 hk, i kombinasjon med automatgir. Det er den varianten nordmenn flest foretrekker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For ikke så mange år siden var det diesel som gjaldt i dette segmentet. Nå er det bensinmotor, med mindre du har mulighet til å velge hybrid eller helelektrisk.

Hva er styrker og svakheter her?

3008 er rett og slett en svært god bil å kjøre. I starten er faktisk styringen så direkte at den kan oppleves litt nervøs. At rattet er lite, og nesten firkantet, bidrar til det. Men det er bare en tilvenningssak. Du setter raskt pris på at den reagerer presist og hurtig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Designet er etter vår mening noe av det beste i klassen. Og når du kommer inn i bilen blir det enda bedre. Testbilen med stilig kombinasjon av grovt stoff og skinn, gir særpreg. Stemningsbelysningen er forresten lekker! Akkurat passe til at det ikke blir helt sirkus.

Det kreves også litt tilvenning at rattet er plassert under instrumentene. Men igjen, når du først har blitt vant med det, fungerer det fint. Dessuten er de digitale instrumentene svært elegante.

Det er brukbar plass i baksetet. Men vi skulle gjerne hatt sort taktrekk og panoramatakluke.
Det er brukbar plass i baksetet. Men vi skulle gjerne hatt sort taktrekk og panoramatakluke.

Motoren er ikke det vi vil kalle pigg. Den krever litt jaging. Men fikser stort sett biffen. Automatgiret fungerer fint.

Svakheten er naturligvis at du enn så lenge ikke får denne bilen med hybrid motorisering, eller med firehjulsdrift.

Husker du denne Peugeoten?

Hvem er konkurrentene?

Her konkurrerer Peugeot med flere, for eksempel Toyota Rav4 , Nissan Qashqai og nykommeren Opel Grandland X.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av disse er det Toyotaen som akkurat nå sitter med esset – ettersom den leveres som hybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig: Nå blir storselgeren ladbar – og får 4x4

Vil naboen bli imponert?

Imponert er kanskje ikke ordet. Men du vil bli lagt merke til. I alle fall om du velger litt mer spenstige farger enn testbilen.

Ekstra tøft blir det med GT-line-pakken.

Hva koster den?

Prisene starter på rimelige 292.000 kroner, for 3008 med 100 hk dieselmotor. Men det er bensin som gjelder her, og da gjerne 130 hk, slik som på testbilen. Startprisen på denne er 312.000 kroner.

Toppmodellen er GT-line, og den blir din for 366.000 kroner, med automatgir.

Les mer om Peugeot 3008 her

Broom mener …

Peugeot trengte denne! 3008 kom på et tidspunkt der det franske merket i stor grad var glemt av norske nybilkjøpere. Nå har den vekket ny interesse, og dessuten fått selskap av storebror 5008.

Interiøret er modig og moderne. De nye digitale instrumentene fungerer ypperlig, og det er en elegant midtkonsoll. Hurtigknapper til infotainmentsystemet er nyttig.
Interiøret er modig og moderne. De nye digitale instrumentene fungerer ypperlig, og det er en elegant midtkonsoll. Hurtigknapper til infotainmentsystemet er nyttig.

Plutselig er Peugeot tilbake. At de har klart et slikt comeback uten å hive seg på elbil- og ladbar hybrid-bølgen, sier litt om hva 3008 har å by på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snittforbruk på testbilen er oppgitt til 0,53 l/mil. Med mye småkjøring, blir det naturligvis betydelig høyere, og da taper den terreng mot ladbare alternativer.

Noen ganger skal du ikke bry deg om førsteinntrykket

Hva mener eierne?

Vi har 271 vurderinger av norske Peugeot-eiere i Brooms bilguide. Men foreløpig ingen om nykommeren 3008. I snitt får Peugeot-modellene 8,1 poeng av 10 av sine egne eiere.

Eier du en Peugeot – fortell oss om dine erfaringer her:

Visste du at:

– 3008 blir ladbar! I 2019 kommer den med rundt 300 hk, firehjulsdrift og elmotor i tillegg til forbrenningsmotor. Les mer her

– Topputgaven av 3008 akkurat nå har 180 hk, hentet fra merkets 2-liters HDI-motor

– Pegueot 3008 ble kåret til Årets bil i Europa 2017

Her kan du lese testen av forrige generasjon Peugeot 3008

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.