Volvo XC60 er den sikreste vinneren - får årets høyeste score

XC60 fikk nylig den høyeste poengsummen i EuroNCAPs kollisjonstest noen gang. Den har helt nye systemer som hjelper deg å unngå kollisjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo XC60 har sikkerhetsutstyr man ikke finner i noen annen bil, og fikk nylig årets høyeste sikkerhetsscore i EuroNCAPs kollisjonstest. Dessuten er den nydelig å kjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhet har hatt førsteprioritet hos Volvo siden starten for 90 år siden, og nye XC60 tar dette et stort skritt videre.

Bilen leveres med oppgradert City Safety-system, slik at i tillegg til å nødbremse automatisk for fotgjengere, også foretar en automatisk unnamanøver dersom det ikke er mulig å stoppe i tide.

Det betyr at dersom en motgående bil kommer over i ditt kjørefelt og bilen «ser» at en kollisjon vil oppstå, men at det ikke er mulig å stoppe i tide, foretar bilen en automatisk unnamanøver og svinger unna.

Hvis du forsøker å skifte fil mens det ligger en bil i blindsonen, styrer bilen automatisk tilbake i ditt kjørefelt.

Les også: Her er bilene som kommer i 2018

(Saken fortsetter under)

Bilen kan heves hele 27 centimeter over bakken, noe som er nyttig på veier med mye snø. Høydejusteringen må du betale ekstra for. Alle foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Vi har testet utgaven som selger desidert best:

Den ladbare hybrid-utgaven T8 med 407 hester. Bilen får 24.300 kroner i rabatt, fordi forbruket oppgis til 0,21 liter på mila og CO2-utslippet til bare 49 gram.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed blir fra-prisen på XC60 T8 «bare» 690.000 kroner.

Vi målte derimot forbruket til 0,44 liter på mila på vår testrunde, og hvis du ikke gidder å lade, må du nok regne med over 0,6 liter på mila.

Med et førermiljø i toppklasse og høy komfort på landeveien, har XC60 allerede blitt en favoritt blant norske bilkjøpere som har mye penger å bruke på bil.

Bilen er ikke bare suverene vinner i denne runden med premium-SUV’er (Audi Q5, Range Rover Velar og Lexus NX).

Den får også årets høyeste poengscore av alle biler vi har testet!

Les alle Motors biltester her!

Førerplassen i XC60 er svært god. I tillegg er den ganske oversiktlig, siden det meste av betjening skjer fra den store skjermen på midtkonsollen.

Volvo XC60 T8 Inscription aut. 4x4

Lengde/bredde/høyde: 466/189/166 cm

Vekt: 1.770/595 (kg, inkl. fører/nyttelast)

Hengervekt: 2.400 kg

Sikkerhet: 5 stjerner i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)

Sikkerhet voksne: 93 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Sikkerhet barn: 86 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Opplyst forbruk (l/mil): 0,50 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Vårt målte forbruk (l/mil): 0,52 (forbruk blanding av landevei og småkjøring)

CO2 (g/kg): 132 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

NOx (mg/km): 45,7 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Støy (90 km/t): 61,0 dBA (målt i hodehøyde i kupeen på våt asfalt)

Støy (akselerasjon): 64,5 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)

Akselerasjon (0-100): 10,1 sekunder (målt med to personer i bilen)

Akselerasjon (50-80): 3,5 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)

Bremselengde (80-0): 37,9 meter (målt fra 80–0 km/t, på våt asfalt med piggfrie vinterdekk og full ABS-brems)

Speedometer (misvisning i 80): 78,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)

Takhøyde foran/bak: 106/98 cm (målt av Motor)

Beinplass bak: 72,5 cm (målt av Motor)

Bredde bak: 141 cm (målt av Motor) Bagasjerom (liter): 550 (oppgitte fabrikktall)

Bagasjerom (maks lengde): 95/178 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)

Bakkeklaring: 16,5 – 22,5 cm (målt av Motor)


Vi testet: Volvo XC60 T8 Inscription aut. 4x4 plug-in hybrid.

Pris: Fra kr 745.000, inkl. reg. kost.

Motor: Fire syl. rekkemotor, 2,0 lit. bensin m/turbo og kompressor, 235 kW/329 hk v. 5.700 omdr. + elmotor 65 kW/87 hk – totalt 300 kW/407 hk og dreiemoment 640 NM.

Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 5,3 sek. Toppfart: 230 km/t.

Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – 235/55 R19.

_________________________________________

Miljø og forbruk: 8/10

Volvo oppgir forbruk på 0,21 l/mil og 45 km. rekkevidde. Vi målte forbruket til 0,44 l/mil. og klarte bare 32 km. i 6 pluss-grader. CO2-utslipp: 42 gram pr. km. NOx-utslipp: 7,0 milligram pr. km. Det er svært lavt.

_________________________________________

Pris: 6/10

Billigste XC60 koster 650.000 kroner med 190 hk diesel. De fleste kjøper den ladbare hybriden T8 med 407 hk. med Inscription-utstyr, som starter på «bare» 745.000 kroner pga. gunstig avgiftsrabatt. Ifølge Volvo legger de fleste på mye utstyr, slik at snittprisen blir rundt 900.000 kroner.

_________________________________________

Driftskostnader: 7/10

Erfaringsmessig har Volvo litt høyere service- og delepriser enn gjennomsnittet. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. 0,44 l/mila i vår måling. Er du er flink til å lade, kan du kjøre mye av tiden på billig strøm. Autolease anslår ca. 6750 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er litt over snittet i markedet og klassen.

_________________________________________

Annenhåndsverdi: 10/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg bedre enn snittet i markedet og i klassen. Autolease anbefaler modellen D4 eller T8 og Inscription utstyr.

_________________________________________

Praktisk: 9/10

Romslig bil med plass til to barnestoler i baksetet. Hybridsystemet stjeler litt plass i bagasjerommet (468 l), men hengerlast på hele 2.400 kg. Høyest bakkeklaring: 22 til 27 cm. Justerbart understell med heve/senkefunksjon. Automatisk nedfelling av bakseter. Automatisk setetilpasning.

_________________________________________

Sikkerhet: 10/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, og beste poengsummer noen gang. Sikkerheten til voksne og barn i bilen er godt beskyttet, det samme for myke trafikanter. I tillegg får den svært høy poengsum for standard sikkerhetsutstyr.

_________________________________________

Design: 8/10

Klassisk og pen design. Ryddig og fint interiør, med det meste av betjeninger samlet på den store berøringsskjermen. Lys, oversiktlig og godt utsyn alle veier.

_________________________________________

Utstyr: 9/10

XC60 Inscription har mye standard utstyr blant annet LED hovedlys (ikke dynamiske), elektrisk soltak, skinnseter, varme i baksetene, navigasjon og dynamisk fartsholder. Nivåregulering, elektrisk bakluke og reservehjul koster ekstra.

_________________________________________

Komfort: 10/10

XC60 er svært lettkjørt. Setene passer oss utmerket og kjørestillingen er blant de beste. Meget godt førermiljø, sentrert betjening på den store berøringsskjermen. Massasje i setene. Lav innvendig støy. Åtte-trinns automatgirkasse bidrar til høy kjørekomfort.

_________________________________________

Kjøreegenskaper: 10/10

Lettkjørt, stabil og komfortabel på landevei. På testbanen har bilen godt veigrep og reagerer kjapt på ratt-korreksjoner. Vi merker lite til at dette er en tung bil. 6,8 sek. fra 0-100 km/t. og 2,1 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Bremselengde 37,6 meter. Vi testet ikke firehjulstrekken, men V60 har tidligere fått mye skryt for egenskapene på dårlige vinterveier.

_________________________________________

TOTALT: 87 AV 100 POENG

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF:

«XC60 byr på svært høy kjørekomfort, og er du flink til å lade kan du kjøre på billig strøm det meste av tiden.»

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no