Bremseskjerm til F-35 koster Norge 650 millioner
Den norske andelen av kostnadene for bremseskjermen til F-35 er 650 millioner kroner, opplyser Forsvarsdepartementet.
I forrige uke startet testingen av en bremseskjerm for de nye norske kampflyene F-35.
Den skal bidra til til at milliardinvesteringen skal kunne brukes under alle værforhold, og på glatte rullebaner.
ABC Nyheter omtalte utprøvningen av bremseskjermen fredag i forrige uke, og stilte da Forsvarsdepartementet (FD) enkelte spørsmål. Svarene kom på epost tirsdag ettermiddag.
I sitt svar sier departementet at det ikke er riktig at F-35 er avhengig av bremseskjerm for å operere på vinterføre, men «bremseskjermen oss større marginer».
Godkjent med restriksjoner
Det opplyses også at utviklingen av systemet startet i 2012, og at ble ferdigstilt i 2017.
«Det foregår nå testing og sertifisering av bremseskjermsystemet for bruk under alle forhold med vær/ vind og glatte rullebaner. Dette arbeidet er planlagt ferdig til mai 2018. Selv om bremseskjermsystemet ikke er ferdigtestet og sertifisert, er det likevel allerede nå godkjent for bruk med noen restriksjoner», skriver seniorrådgiver Maryam Iqbal Tahir i FD.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå spørsmål om systemet også vil bli testet på norske flyplasser, svarer hun at «evaluering av F-35 A’s evne til å drive kontinuerlige operasjoner i det høye nord, i krevende værforhold inkludert glatte rullebaner, er en del av den operative testingen (altså ikke testing med tanke på utvikling og sertifisering) som skal foregå i Norge. Her inngår også evaluering av bremseskjermen».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDeler på utgiftene
Utviklingen av bremseskjerm for F-35 startet som en unik norsk utviklingsaktivitet siden Norge var det landet som først ville få behov for slike skjermer.
Men nå har også Nederland besluttet å utruste sine fly med bremseskjerm, så utviklingen er nå et samarbeid med Nederland som dekker sin andel av utviklingskostnadene.
– Den norske andelen utgjør omlag 650 millioner kroner. Hvis flere nasjoner beslutter å anskaffe kapasiteten, vil disse i henhold til reglene i partnerskapet dekke sine forholdsmessige andeler av utviklingskostnadene, skriver Thair.
Hun mener også at det ikke er relevant for kostnadsdelingen at det nederlandske selskapet Fokker Technologies vant anbudskonkurransen (fremfor Kongsberg) om å produsere utvalgte deler til systemet.