Her kan de smarte spare mye penger

– Hver bil som kommer inn får et unikt nummer som også følger delene fra den bilen, forteller Geir Myren i bruktbildeler.no.
– Hver bil som kommer inn får et unikt nummer som også følger delene fra den bilen, forteller Geir Myren i bruktbildeler.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten er det miljøvennlig også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du uheldig og får en skade på bilen, oppsøker nok mange av oss merkeverkstedet, eventuelt et annet bilverksted.

Men det behøver slett ikke være den beste løsningen, og langt fra den rimeligste.

Nei, når en del på bilen må skiftes, er det mye penger å spare ved å velge brukte deler.

– I gjennomsnitt koster den brukte delen omkring en tredjedel av prisen for en tilsvarende ny del.

Det forteller Geir Myren i Bruktbildeler.no, til Broom. Han leder Norges Biloppsamleres Dataforening, som omfatter 29 av Norges Biloppsamleres Forenings 65 medlemmer.

Flere og flere vil ha

I løpet av få år har omsetning av brukte bildeler blitt en hovedinntektskilde for disse bedriftene, som for tiden har nærmere 850.000 brukte deler på lager i sin database.

Dette er en økning på mer enn 200.000, bare i løpet av det siste året - og businessen bare vokser, bekrefter Geir Myren:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, etterspørselen etter brukte bildeler er klart stigende. Dette er da også gjenbruk i rette forstand, til fordel for alle.

I fjor ble rundt 140.000 personbiler vraket i Norge. Mange av dem har deler som kan leve mye lenger. Foto: Scanpix.
I fjor ble rundt 140.000 personbiler vraket i Norge. Mange av dem har deler som kan leve mye lenger. Foto: Scanpix.

Dette kan bety stor forskjell i bruktmarkedet

Tre ganger kvalitetssjekk

– Produksjon av en ny baklykt alene koster samfunnet tre ganger så mye som en brukt baklykt koster fra oss. Det er ingen grunn til å være engstelig for å kjøpe brukte bildeler. Alle deler vi tilbyr er kvalitetskontrollert og i fullgod stand. Hver enkelt del sjekkes deretter før de strekkodes og scannes til lager.

– En tredje kvalitetssjekk gjøres når en kunde bestiller delen. Alle motorer og girkasser blir testet både mekanisk og med diagnoseutstyr, forteller Geir Myren videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi sliter fortsatt med en del fordommer. Enkelte henger fortsatt godt fast i minner om tidligere tiders skraphandlere, der det fløt av olje, rustent skrot og søppel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens situasjon er en helt annen. Bare hos oss i Møre Bruktbildeler har vi til enhver tid rundt 80.000 deler sortert i et eget lagerregister, og vi plukker også ned nye biler som er kondemnert etter skade.

10 råd som kan spare deg for mye penger!

Brukte deler såfremt det er tilgjengelig

Og bestille gjør folk tydeligvis: Hver eneste dag sendes det 30 - 60 kolli med brukte bildeler ut fra Møre Bruktbildeler. Tilsvarende er det hos mange av de øvrige medlemsbedriftene.

Det er både verksteder og privatpersoner som bestiller, og et viktig skritt i riktig retning for bransjen har det vært at forsikringsselskapene nå for alvor skal bli "grønne". Det betyr at mange verksteder får beskjed om å bruke brukte bildeler i stedet for nye, når brukte deler er tilgjengelig.

Se hva vi kom over ute på landsbygda i Spania

Database-systemer har revolusjonert hvordan bilopphuggerne jobber. Nå blir alle deler registrert og puttet inn i systemet.
Database-systemer har revolusjonert hvordan bilopphuggerne jobber. Nå blir alle deler registrert og puttet inn i systemet.

Saken ble først publisert på Broom.no