F-35 takler ikke glatte rullebaner
Uten bremseskjerm vil det ikke være mulig å bruke de nye norske kampflyene under harde vinterdager. Først denne uken startet testingen av den nye skjermen i Alaska.
Mandag denne uken prøvde Lockheed Martin for første gang bakketesting av en nødvendig bremseskjerm for norske F-35 på en islagt rullebane i Alaska.
Det opplyser selskapet i en pressemelding.
Harde vinder kombinert med glatt eller islagte rullebaner har gjort det nødvendig for Norge å spesialbestille disse skjermene.
Kritisk for F-35
I februar sa den norske testpiloten Eskil Amdal at den spesialutviklede bremseskjermen var «helt uunnværlig for pilotene».
– Det norske klimaet gir særs varierende landingsforhold, og den nye skjermen er kritisk for at F-35 skal fungere under alle norske forhold, ble Amdal sitert av Forsvarsmateriell den gang.
Amdal har erfaring fra F-16 og sier at det også for disse flyene har vært nødvendig med bremseskjerm:
– Jeg har vært helt avhengig av bremseskjermen på F-16 flere ganger, og Norge stiller med verdifull kompetanse på bruk av bremseskjerm på vinterføre. Denne kompetansen sørger for fremdrift og ivaretakelse av norske interesser i programmet, sa Amdal i februar.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDras av rullebanen
Han er også med når Lockheed Martin tester utstyret i snø på Eielson Air Force Base. Håpet er at bremseskjermen vil forhindre at flyet dras sidelengs av vind på rullebanen under landing, en såkalt «værhaneeffekt».
I tillegg til en skjerm har F-35 allerede tekniske egenskaper som skal gjøre det enklere å lande under krevende forhold: Både avstanden mellom landingshjulene og to store vertikale halefinner sikrer et godt marktrykk og en stabil retning ved landing.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Summen gjør at landingen blir stabil og pilotene vil i liten grad oppleve værhaneffekten, mente Amdal etter å ha testet skjermen i en simulator i Fort Worth, Texas, tidligere.
I en artikkel i Teknisk ukeblad fredag heter det at testingen skal pågå frem til våren 2018, og at man først på nyåret vil starte med reelle bremseskjermlandinger.
Tidsskriftet skriver også at Nederland i fjor godtok å betale en del av utviklingskostnadene. Det gjør man fordi oppdraget om å levere deler av utstyret gikk til det nederlandske selskapet Fokker Technologies, og ikke Kongsberg Gruppen som også hadde levert inn et anbud.