NHH-studenter står bak Northug-satiren som skaper bråk i Skiforbundet

Vekker oppsikt:Satirebildet har vekket stor oppsikt i norske medier. William Brekke (til venstre i bildet) er en av tre studenter som sto bak stuntet.
Vekker oppsikt: Satirebildet har vekket stor oppsikt i norske medier. William Brekke (til venstre i bildet) er en av tre studenter som sto bak stuntet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sendte bildet til Northug på Snapchat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediehysteriet etter langrennsuttaket til verdenscupåpningen i Kuusamo toppet seg mandag kveld da Northug la ut en satirisk post på instagram, hvor han sendte stikk til flere i den norske langrennsleiren, etter det ble kjent at han ble vraket.

Men den satiriske tegningen er det ikke Northug selv som har laget. Det er nemlig tre studenter som står bak medie-stuntet, to av dem går masterstudier ved Norges Handelshøyskole.

Bakgrunn: Skiforbundet har åpnet personalsak mot Petter Northug

– Visste han skulle bli vraket

Rett før Skiforbundet slapp pressemeldingen om laguttaket til verdenscupåpningen, satt to kompiser og lekte seg med å lage memes og satiretegninger til laguttaket.

– Vi visste på forhånd at Northug skulle bli vraket, så tidligere den dagen lagde en kompis jeg studerer med, en meme. Jeg sa at om han greide å lage en enda morsommere en, så skulle jeg ta det som cover-photo på Facebook, forteller master student ved NHH, William Brekke (24), til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kompisen min svarte på tiltale og laget dialogen mellom Løfshus og Hetland, og jeg gjorde som jeg tidligere hadde lovet. Fem minutter etter at Skiforbundet slapp pressemeldingen med uttaket la jeg ut bildet. Vi tagget Chris Jespersen og Petter Northug, og utover kvelden fikk vi en like fra Jespersen. Da tok en av de andre og sendte en snapchat av bildet til Northug. Det ble et screenshot og en melding fra Petter før han la det ut, forteller Brekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mener NRK bruker stadig mer penger på nettet - vil ha tallene på bordet

To av studentene vil ikke stå frem med navn, men William Brekke kan fortelle at det dreier seg om en sportsgal guttegjeng som har sett seg lei på Skiforbundets opptreden i media.

– Vi er en guttegjeng som diskuterer mye sport og idrett på en privat Facebook-gruppe kalt Odds & Casino. De siste sesongene har vi vært nokså oppgitt over hvordan landslagsledelsen har opptrådt i media, og begrunnelsen de har gitt for en rekke uttak til ulike renn. Bortsett fra Northug, har ingen herreløper tatt gull på distanse i mesterskap siden 2007. Og dette i verdens største langrennsnasjon. Northug har indirekte betalt lønna til halve skiforbundet i årevis. Når de da gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene for han, er det ikke bare ufint, men direkte dumt. Man kapper ikke av hånden som mater en, mener Brekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Utlendingene ler av oss, og det er vondt for oss ski-entusiaster å se egoet til enkelte i Skiforbundet sette norsk jubel i Pyeongchang i fare, avslutter han.

Les også: Ber kulturministeren legge press på TV 2 etter trakasserings-avsløringer

Oppretter personalsak

Tirsdag meldte VG at Skiforbundet har opprettet personalsak mot Northug som følge av satiretegningen han publiserte på instagram. Kompisene bak tegningen er ikke særlig imponert over Skiforbundets håndtering av saken.

– Vi håpet at en humoristisk tone kunne være en fin måte å nå landslagsledelsen på. Nå virker det dessverre som om landlsagsledelsen har gjort nok en skivebom ved å gjøre en personalsak ut av dette. Det synes nokså rart å gjøre en så stor sak ut av et utelukkende humoristisk stikk mot landslagsledelsen, forteller Brekke.

At norske medier har reagert på instagram-posten viser hvor stor Northug er i Norge, mener Brekke.

– Utifra de reaksjonene vi har sett, virker det som de fleste er enige med oss.

Saken ble først publisert på kampanje.com.