OBS: Her bør du lese det som står med liten skrift!

Se godt på bildet - klarer du å lese prisinformasjon her?
Se godt på bildet - klarer du å lese prisinformasjon her? Foto: broom.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal gjøre parkering enklere, visste du at det også blir dyrere?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Parkeringsbransjen har de siste årene utviklet flere produkter for å gjøre parkering enklere og smidigere.

En av dem er parkeringsselskapet EasyPark, som tilbyr gratis app for "enkel og lettvint parkering". Har du lastet ned og brukt denne? I så fall håper vi du har tatt deg tid til å lese priser og vilkår.

Hvis ikke, oppdager du fort at parkeringen kan koste atskillig mer enn det som står på automaten!

Hvis du tror du har parkert for en 50-lapp, blir du nemlig belastet kr. 57,50, om du har EasyPark Small abonnement. Og det er ikke så lett å vite...

Tydelig merking kreves

Dette sier Forbrukerombudet om prisopplysning:

– Prisopplysninger skal gis på en klar og tydelig måte før man kjøper tjenester. Hvis de mangler, eller ikke er tydelig oppgitt, for eksempel på grunn av liten skrift, vil det som regel være et brudd på markedsføringsloven, fastslår Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi katastrofal parkering

Lite å se om priser

Broom tok en titt på flere parkeringsautomater i Drammen og Sandvika. Bare på én av fire vi sjekket sto det lesbar prisopplysning. Den sto med så liten skrift at den var svært lett å overse. Se selv på bildet over!

– Opplysning om takst pluss 15 prosent skal stå på alle automater der EasyPark kan brukes, sier markedsansvarlig i Norge, Ludvik Eide, til Broom.

Om manglende lesbar prisopplysning har han følgende å si til bildene vi sendte ham:

Derfor kan P-vaktene selv bryte parkeringsreglene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Skulle vært byttet ut for lenge siden"

– Klistremerkene er veldig gamle og skulle vært byttet ut for lenge siden. Alle klistremerker som er produsert de siste 3-4 årene har påslag.

– Vi produserer og sender ut skilter og klistremerker til operatører, som er ansvarlige for å montere tilsendt materiell korrekt. Vi er i gang med å sende ut nye skilt, og regner med at hele markedet vil ha oppdaterte skilter og klistremerker i løpet av de neste månedene, sier Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at alt materiell er merket etter forbrukermyndighetenes krav.

Lettvint - og dyrt

Når det blir lovet enkel og lettvint parkering ved å laste ned en app, får vi gjerne forventninger til at det også er prisfordeler å hente. Her er det altså tvert imot.

EasyPark har lenge markedsført sin parkerings-app som kan lastes ned gratis, og som kan brukes på en mengde parkeringsplasser over hele landet. Appen funker, den, men den har en pris – eller rettere sagt; to priser:

Som bruker kan du velge mellom EasyPark Small og EasyPark Large. Med "Small" binder du deg til å betale 15 prosent i tillegg til det parkeringen faktisk koster på stedet. Parkerer du i Oslo-området, for eksempel, rekker ikke en femtilapp veldig lenge – og prisen du da betaler til slutt er altså kr. 57,50.

Med EasyPark Large, som er beregnet på brukere som bruker appen minst fire ganger i måneden, må du betale et månedsgebyr på kr. 59,- for bruken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn fikk bot på grunn av personlig bilskilt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Får priser ved nedlasting

På parkeringsautomater der appen er gyldig, står det oppslag fra EasyPark, som gjerne vil ha enda flere brukere. At det er lettvint og enkelt, er lett å få med seg. Men hva det koster er ikke alltid like lett å finne opplysninger om, i hvert fall ikke før man laster ned appen:

– Nye brukere blir opplyst om priser ved nedlasting, og må godta disse før de kommer videre. De får også en velkomst-epost med prisopplysninger, sier Eide.

EasyPark er I dag aktive i ni europeiske land pluss Australia. Appen har i alt 4 millioner brukere, og har avtale med de fleste norske parkeringsselskaper.

LES OGSÅ: De fikk parkeringsbot på sin egen tomt!

Denne artikkelen ble først publisert hos broom.no