Nå gjør de comeback i Norge – men skal ikke ha forhandlere

Akkurat nå er Broom i Spania, på fabrikkbesøk hos Seat. Her får vi også vite mer om satsingen i Norge, som starter andre kvartal 2018.
Akkurat nå er Broom i Spania, på fabrikkbesøk hos Seat. Her får vi også vite mer om satsingen i Norge, som starter andre kvartal 2018.
Artikkelen fortsetter under annonsen

BARCELONA (Broom / TV 2): Seat satser nytt og annerledes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De første nybilene med Seat-logo ble registrert i Norge i1989. I starten ble det spanske bilmerket sett på som temmelig eksotisk.

Men godt hjulpet av teknologi fra eierselskapet VW skjønte mange snart at dette ikke var skumle saker.

I perioder solgte Seat ganske bra her til lands. Men utover på 2000-tallet gikk det tråere, fram til at importen stoppet opp i 2004.

God timing

For noen har det vært en savn. Det spanske merket har nemlig en rekke aktuelle og ganske tøffe modeller. Golf-konkurrenten Leon, for eksempel, SUV-en Ateca, som kan sammenlignes med VW Tiguan og kompakt-SUVen Arona. Seat nyter godt av mange stordriftsfordeler i VW-konsernet, samtidig som de er opptatt av å bygge egen, sydlandsk identitet.

Faktisk er Seat et av de raskeste voksende bilmerkene i Europa akkurat nå. Dermed virker timingen god når det nå snart er klart for comeback i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ibiza var en populær småbil i Norge, les mer om den her:

SUV-en Ateca er en av bilene som blir svært interessante i det norske markedet.
SUV-en Ateca er en av bilene som blir svært interessante i det norske markedet.

Pilotprosjekt

Comeback er det også for importøren. Det er nemlig Harald A. Møller-gruppen, Norges største bilimportør som fra før tar seg av VW, Audi og Skoda, som har bestemt seg for å satse på nytt.

Seat skal bli et pilotprosjekt for hele konsernet, og bygges opp på en helt ny måte. Det blir ingen forhandlere. I stedet satser man på showrooms i de store byene – og at alt salg skal foregå via internett.

Service og utlevering vil skje fra eksisterende VW-forhandlere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Noen prøvde seg likevel, da kom denne til Norge

Seat-produksjonen har økt kraftig de siste årene, merket er skikkelig medvind samtidig som de kommer tilbake til Norge.
Seat-produksjonen har økt kraftig de siste årene, merket er skikkelig medvind samtidig som de kommer tilbake til Norge.

Vil gå fort

Andre kvartal neste år sparkes det i gang. Det kan høres lenge ut. Men for den nye Seat-direktøren, Tor Anton Bjørge, er oppstartdatoen veldig nært forestående.

– Ja, jeg tror tiden fram til det kommer til å gå veldig fort. Vi skal jo bygge opp noe helt nytt. Den tradisjonelle måten å tenke bilsalg på er i ferd med å endre seg. Nå handler mye om nett. Seat blir på sett og vis første bensinbil som kan kjøpes på nett. De erfaringene vi gjør oss, vil også benyttes videre i Møller-gruppen, sier Seat-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Tor Anton Bjørge er sjef for Seat i Norge.
Tor Anton Bjørge er sjef for Seat i Norge.

500 biler i 2018

Målet er å selge rundt 500 biler allerede neste år.

– Vi mener at det skal være flere aktuelle biler for det norske markedet. Også kommer jo prisene til å bli gunstige. I tillegg satser vi på å ha rask levering. Ettersom vi legger opp til en stor grad av ferdige utstyrte biler med tanke på utstyr, kan vi ha en del stående på lager, sier Bjørge.

Etter hvert har også Seat planer om å komme med elbil. Enn så lenge snakker vi 2020/21. Så spørs det om de da rekker å hive seg på slutten av den store elbil-bølgen, eller om avgiftsfritaket er borte innen den tid.

Her kan du lese mer om hvorfor Seat trakk seg ut av Norge

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.