Derfor er flykabinene så kalde

Uansett hvor flyreisen går, hvilken klasse du sitter på eller om du sitter ved vindu eller midtgang, er kalde flykabiner et velkjent fenomen. Skal du ut på tur? Ta med deg lag med klær! Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Uansett hvor flyreisen går, hvilken klasse du sitter på eller om du sitter ved vindu eller midtgang, er kalde flykabiner et velkjent fenomen. Skal du ut på tur? Ta med deg lag med klær! Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en god grunn til at kabintemperaturen på fly ofte oppleves som litt for kjølige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Situasjonen er kanskje ikke helt ukjent: Du er på vei hjem fra sørlige breddegrader. Kledt i tskjorte og shorts og med sandaler på bena setter du deg ned i flysetet og gjør deg klar for den fire timer lange flyturen hjem. Like etter takeoff skrus aircondition-anlegget på og det kalde marerittet starter.

Uansett hvor flyreisen går, hvilken klasse du sitter på eller om du sitter ved vindu eller midtgang, er kalde flykabiner et velkjent fenomen.

Men det finnes en god grunn til hvorfor flyene ikke bare skrur opp varmen i kabinen noen hakk. Og det har med din sikkerhet og komfort å gjøre.

Les også: Derfor er så mange flyseter blå

Risiko for å besvime

Ifølge en studie publisert av den amerikanske standardorgansiasjonen ASTM (American Society for Testing and Materials), kan varme flykabiner dramatisk øke risikoen for at passasjerer svimer av, opplever kvalme eller blir dehydrert på flyturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge avisen Daily Telegraph ligger industristandarden på flykabiner vanligvis rundt 22-24 grader, omlag samme temperatur som i et jobbmiljø. Dette kan imidlertid variere noe fra flyselskap til flyselskap.

– Luften i flykabinen kommer utenfra gjennom inntaket på flymotoren og varmes opp til ca 220 grader, før det kjøles ned i airconditioninganlegget til en god romtemperatur som blåses inn i kabinen, forklarer inforsjef i SAS, Knut Morten Johansen til ABC Nyheter.

Les også: Dette er de beste setene på flyet - for enhver anledning

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

God luftkvalitet

Han forteller at det meste av sus og støy du hører i en flykabin er denne luften som er i sirkulasjon og som byttes ut løpende. Ifølge Johansen skiftes luften ut i samme omfang som i en operasjonssal.

– Myter og forestillinger om at det er både veldig smittsomt og at man er spesielt utsatt for allergier i et fly er ganske overdrevet. Man kan sitte ganske tett på hverandre selvsagt, men luftkvaliteten kan være langt mer tilfredsstillende i en flykabin enn om bord i en trang buss for eksempel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flysetene du bør styre unna

Johansen sier at hos SAS ligger optimal temperatur som er bekvem for de fleste på ca 18-20 grader. Denne temperaturen justeres fra cockpit.

Og til de passasjerer som skulle føle at det er for varmt eller for kaldt, har Johansen følgende oppfordring:
– Si fra til kabinbetjeningen! Vi har også tepper som kan deles ut gratis til den som er litt frysen av seg.