Flere atomubåter i norske havner og farvann

USS Helena (SSN-725) er en atomdrevet hurtigangrepsubåt i Los Angeles-klassen, og en av de amerikanske atomubåtene som hadde anløp i Norge i år. Her i Atlanterhavet under et treningstokt i 2016. Arkivfoto: U.S. Navy/Rafael Martie.
USS Helena (SSN-725) er en atomdrevet hurtigangrepsubåt i Los Angeles-klassen, og en av de amerikanske atomubåtene som hadde anløp i Norge i år. Her i Atlanterhavet under et treningstokt i 2016. Arkivfoto: U.S. Navy/Rafael Martie.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har det vært økning i anløp med reaktordrevne fartøyer fra allierte nasjoner til Norge, bekrefter Forsvaret overfor TV 2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I år har det vært kontakt mellom Statens strålevern og Forsvarsstaben flere ganger i måneden på grunn av det økte antall anløp av allierte atomubåter, melder TV 2.

«Det er riktig at det i løpet av de siste par årene har vært økning i antall anløp med reaktordrevne fartøyer til Norge», skriver Forsvarssjefens talsperson, orlogskaptein Per-Thomas Bøe, i en epost til TV 2.

Slike besøk dreier seg oftest om mannskapsbytte og lasting av forsyninger, ifølge dokumenter Forsvarsstaben har gitt TV 2 innsyn i.

Forsvarets situasjonsrom under Akershus festning er involvert når allierte atomubåter gis diplomatisk klarering. Godkjenning for reaktordrevne fartøy vurderes av Forsvarsdepartementet etter uttalelse fra Statens strålevern.

Strålevernets oppgave er i denne sammenhengen å vurdere risiko i samarbeid med lokale beredskapsmyndigheter, og føre tilsyn under atomubåtenes opphold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dokumentene TV 2 har fått tilgang til nevnes fem slike søknader om klarering for reaktordrevne amerikanske fartøy til anløp i norske havner i perioden juni-september i år. Fire av stoppene betegnes som « Brief Stop Personnel». Betegnelsen brukes om mannskapsbytte og lasting av forsyninger i norsk farvann.

Les også: Regjeringen vil kjøpe fire nye ubåter til 41,1 milliarder kroner (april)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En norsk slepebåt bistår den amerikanske angrepsubåten USS New Hampshire ved anløp til Haakonsvern i 2009. Arkivfoto: U.S. Navy/Aaron Skellenger.
En norsk slepebåt bistår den amerikanske angrepsubåten USS New Hampshire ved anløp til Haakonsvern i 2009. Arkivfoto: U.S. Navy/Aaron Skellenger.

Amerikansk ubåt søkte nødhavn

Amerikanske atomubåter har også søkt havn ved medisinske nødstilfelle, som 19. august. Da ga vakthavende hos Statens strålevern muntlig tilsagn til anløp av reaktordrevet fartøy på grunn av et medisinsk tilfelle. I slike akutte tilfeller gjøres unntak fra bestemmelser om at det må søkes 14 dager før besøket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«I alminnelighet er det lav terskel for å evakuere personell med sykdom eller skade av noen art. Dette gjelder for ubåter så vel som for andre typer fartøy», opplyser Bøe til TV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reaktordrevne anløp TV 2 har kartlagt med åpne kilder fra 2016 har blant annet vært i norsk farvann ytterst i Malangen for mannskapsbytte, hatt «administrativt stopp» mellom Kvaløya og Senja, angrepsubåten USS «New Hampshire» besøkte Haakonsvern i 2016.

Les også: Russland testet atomrakett i Barentshavet få timer før Brendes besøk

Økt russisk tilstedeværelse

Atomubåten Jekaterinburg til kai ved den russiske marinebasen i Gadzjijevo, tolv mil fra grensen til Norge. Arkivfoto fra 2010: Scanpix/AP.
Atomubåten Jekaterinburg til kai ved den russiske marinebasen i Gadzjijevo, tolv mil fra grensen til Norge. Arkivfoto fra 2010: Scanpix/AP.

Eksperter TV 2 har snakket med ser den økte aktiviteten i sammenheng med økt russisk militær tilstedeværelse i Barentshavet de siste årene.

Illustrasjonsbilde av Boeings P-8A Poseidon (US Navys fly avbildet). Foto: Boeing, via Regjeringen.no.
Illustrasjonsbilde av Boeings P-8A Poseidon (US Navys fly avbildet). Foto: Boeing, via Regjeringen.no.

Også i Nord-Atlanteren har det vært en «ekstraordinær» økning i russisk ubåttrafikk, sa Storbritannias forsvarsminister Michael Fallon til det britiske parlamentets forsvarskomite denne uken.

Den økte russiske aktiviteten møtes med økt overvåking av Nato-hold. Norske overvåkingsfly av typen P-8A Poseidon maritime patruljefly beskrives av regjeringen som et viktig bidrag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slike fly er rustet for antiubåtkrigføring, maritim overvåking og elektronisk overvåking. De nye flyene kan bevæpnes med torpedoer, dypvannsbomber og kryssermissiler, skrev TV 2 i fjor høst.

Russland har de siste årene investert i modernisering og nye våpensystemer. Et av landets mål er å kunne kontrollere Barentshavet i tilfelle en krise- eller krigssituasjon, meldte TV 2 tidligere i år.

Les også: Russisk-kinesisk militærøvelse i Østersjøen: – En politisk markering

Den russiske atomubåten Dmitrij Donskoj passerer under Storebæltsbroen mellom Fyn og Sjælland i juli 2017. Ubåten var på vei til St. Petersburg for å delta i en årlig Marinens dag. Nanna Navntoft/Ritzau/Scanpix.
Den russiske atomubåten Dmitrij Donskoj passerer under Storebæltsbroen mellom Fyn og Sjælland i juli 2017. Ubåten var på vei til St. Petersburg for å delta i en årlig Marinens dag. Nanna Navntoft/Ritzau/Scanpix.

Les også:

Russisk atomubåt igjen på vei mot norsk farvann

USAs nye superubåt kan operere et halvt år uten menneskelig kontakt

«Mannen som reddet verden»