Kan bli priskrig på øl

Vinmonopolet har kuttet ølprisen på merker med høyere alkoholprosent, og flere tror at også Rema kan komme til å senke prisene på noen av sine ølsorter for å vinne kunder tilbake  Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Vinmonopolet har kuttet ølprisen på merker med høyere alkoholprosent, og flere tror at også Rema kan komme til å senke prisene på noen av sine ølsorter for å vinne kunder tilbake  Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinmonolpolet kutter ølprisene. Rema anbefales å gjøre det samme. Det kan gi priskrig på øl i butikkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag endres prisene på øl bare to ganger i året. Det skjer vanligvis i februar og i juli, og i motsetning til mange andre varer er det ikke lov å endre ølprisene fortløpende gjennom året.

Nå har Vinmonopolet kuttet ølprisen på merker med høyere alkoholprosent, og flere tror at også Rema kan komme til å senke prisene på noen av sine ølsorter for å vinne kunder tilbake, skriver Finansavisen.

Les også: Tsjekkisk firma selger «øl-fabrikk» til hjemmebruk

Ølbrygger Sverre Orm Øverland i Nøgne Ø og direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen har sett tegn til at prisene på øl er under press. De frykter at dagligvarehandelen vil presse på leverandørene for å levere billigere øl.

– Jeg er litt forundret over at det er nettopp Vinmonopolet som går i bresjen for denne prisreduksjonen, sier Nome til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge professor Runar Døvig ved Høyskolen Kristiania bør Rema senke prisen på øl og mineralvann for å ta tilbake tapte markedsandeler. 2017 har vært et tungt år for Rema 1000 etter at de prioriterte noen bryggerier fremfor andre.

– Literprisen på øl bør ligge på 40 kroner, ikke 60 til 100 som i dag, sier Døvig til Dagbladet.

Les også: To øl kurerer smerten bedre enn piller