Denne bilen vakte stor oppsikt – nå blir den helt ny

Det er sju år siden den kom – og vakte stor oppsikt. Nå er det snart klart for en helt ny Audi A7.
Det er sju år siden den kom – og vakte stor oppsikt. Nå er det snart klart for en helt ny Audi A7.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Audi A7 kommer også som hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi A7 vakte virkelig oppsikt da den debuterte tilbake i 2010. Her dro Audi til med en liten designbombe – og en bil det var vanskelig å være likegyldig til.

Noen syntes den var rålekker, andre mente designet (og da særlig hekken) ble for drøyt.

Uansett: A7 ble en suksess og en viktig imagebygger for tyskerne.

Bilen bygget forresten på samme plattform som Audi A6 og posisjonerte seg mellom denne og den større og luksuriøse Audi A8.

Selv om A7 har fått noen oppdateringer underveis, er sju år lenge for en modell. Det var derfor på tide med en oppfølger. Og den er her snart.

Nye A7 skal videreføre Audis designspråk og kombinere sporty linjer med kjøreegenskaper og digitalte nyheter som skal legge lista høyere i klassen.

Nye Audi A7 skal sette ny standard for bransjen, sier Audi
Nye Audi A7 skal sette ny standard for bransjen, sier Audi

Design og teknologi

Audis nye MMI touch-system med to høyoppløselige skjermer erstatter de aller fleste av knappene fra tidligere modeller. Sjåføren styrer infotainment-systemet fra det øverste displayet, mens komfortinnstillingene styres via det mindre displayet under.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg kan A7 også leveres med head up-display og Audi virtual cockpit. I løpet av 2018 vil A7 kunne leveres med Audi AI remote parking-pilot og Audi remote garage-pilot, som innebærer at bilen automatisk kan stå for parkering, uten sjåføren bak rattet. Avhengig av utstyrsnivået kan bilen utstyres med opptil fem radarsensorer, fem kameraer og opptil 12 ultralyd-sensorer og en laser-skanner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nytt interiør og infotainment-system er på plass.
Nytt interiør og infotainment-system er på plass.

Her avdukes luksusbilen i Norge

Dynamisk vakker

A7 skal ifølge Audi gi et tydelig uttrykk for merkets nye designspråk. Store flater og skarpe og tydelige kanter preger bilen. Her handler det blant annet om bred og lav grill, sammen med smale lykter og store luftinntak. Bilens lange panser og akselavstand kombineres med kraftige hjulbuer som understreker Audis quattro-gener.

– De store forventningene til design-ikonet vårt A7 innfris med denne bilen, som kombinerer designet fra en coupé, den innvendige plassen fra en sedan og variasjonsmulighetene til en Avant stasjonsvogn, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I tillegg kombinerer den avansert teknologi med ledende kjøreegenskaper. Den nye Audi A7 viderefører Audis omfattende digitaliseringsstrategi, som ble lansert med A8.

Audi A7 er en stor bil, nesten 5 meter lang. Fra siden er den svært lik forgjengeren.
Audi A7 er en stor bil, nesten 5 meter lang. Fra siden er den svært lik forgjengeren.

Du gjetter kanskje ikke hva denne bilen er laget for...

Kommer tidlig i 2018

Bakparten gir A7 en særegen karakter, som på forgjengeren, og har en integrert spoiler som automatisk aktiveres ved hastigheter over 120 km/t. A7 er en stor bil. Den er 4,96 meter lang, akselavstanden er på 2,92 meter, bilen er 1,98 meter bred og 1,42 meter høy.

Nye Audi A7 kommer også med Audis mild hybrid-system (MHEV). Den produseres ved Audis fabrikk i Neckarsulm og lanseres første kvartalt 2018.

I dag starter A7 på gunstige 506.200 kroner. Da har den en 1,8-liters bensinmotor på 190 hestekrefter under panseret. Denne innstegsmodellen er faktisk nesten 200.000 kroner rimeligere enn nestemann på lista som er A7 2,0 TFSI med 252 hestekrefter.

Les testen: Slik sparer du 200.000 kroner på luksusbilen

Saken ble først publisert på Broom.no