Slik skal de ta opp kampen mot Tesla

Polestar er en del av Volvo, men skal stå på egne bein, med egen merkevare. Nå har de akkurat vist sin aller første bilmodell som har fått navnet 1.
Polestar er en del av Volvo, men skal stå på egne bein, med egen merkevare. Nå har de akkurat vist sin aller første bilmodell som har fått navnet 1.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Polestar sikter høyt med nye elbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polestar har akkurat debutert med sin første bilmodell på egne hjul: Polestar 1 som er en høyteknologisk hybrid sportsbil. Den har blant annet klassens overlegent lengste elektriske rekkevidde, på hele 150 kilometer.

Bak satsingen står Volvo Car Group, og ambisjonene er store.

Her er det elektrisk som gjelder. Og man legger heller ikke skjul på at en viss amerikansk elbilprodusent (Les Tesla) er i plassert midt i siktet.

Det at 90-åringen Volvo lanserer et helt nytt bilmerke som skal konkurrere blant elektrifiserte høyprestasjonsbiler, vil også skape nysgjerrighet i et norsk marked der elektrifiserte biler står sterkt.

Kanskje kommer din neste bil fra Kina...

Innvendig er de tette båndene til Volvo lett synlige. Dette er fra Polestar 1.
Innvendig er de tette båndene til Volvo lett synlige. Dette er fra Polestar 1.

Bare elbiler

Alle de fremtidige bilene fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 1 blir etter det vi erfarer den eneste hybriden. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første rene elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en direkte konkurrent til Tesla Model 3, meldes det på pressearrangementet i Shanghai.

Polestar 2 vil bli produsert i større antall enn de 500 eksemplarene som er planlagt av Polestar 1.

Dette er Kinas dyreste bil

Polestar 1 blir den eneste hybriden. Herfra er det helelektrisk som gjelder.
Polestar 1 blir den eneste hybriden. Herfra er det helelektrisk som gjelder.

Elektrisk SUV

Designfasen for Polestar 3 nærmer seg også slutten. Volvo bekrefter at modellen blir en større elbil i SUV-stil. Volum- og prismessig vil den legge seg mellom Polestar 1 og Polestar 2.

– Som en del av Volvo Car Group får Polestar mulighet til å designe, utvikle og bygge bilene våre ved hjelp av prosessene til et veletablert bilselskap, samtidig som vi kan eksperimentere med ny teknologi i biler som produseres i begrenset antall utenfor mainstream-segmentene. Dette gir et høyt utviklingstempo.

– Allerede når vi nå presenterer selskapets fremtid kan vi bekrefte at tre Polestar-modeller kommer på markedet i løpet av de neste fire årene, forteller Thomas Ingenlath som leder denne satsingen.

Les også: Les mer om Polestar 1 her

Volvos råeste er familiebil og sportsbil i ett Nei, dette er ingen vanlig stasjonsvogn fra Volvo

Denne saken ble først publisert i Broom.no