«Tesla-avgiften» møtt med kraftig kritikk

Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringens forslag om å innføre en ny engangsavgift på de tyngste elbilene blir møtt med kraftig kritikk fra en rekke hold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye avgiften skal beregnes ut ifra bilens vekt, skriver Aftenposten . Det kan utgjøre prispåslag på mellom 7.000 kroner for de letteste og 70.000 kroner for de tyngste elbilene, melder TV 2.

Fremskrittspartiets parlamentariske leder Hans Andreas Limi peker på at Tesla-bilene er «store, tunge biler som sliter på veien».

– Den eneste fordelen med dem er mindre utslipp. Det blir litt utfordrende på sikt, sier Limi.

Antallet elbiler og ladbare hybrider i Norge er mer enn seksdoblet under Solberg-regjeringen. Det har ført til at en betydelig reduksjon i statens inntekter grunnet avgiftsfordelene på disse bilene.

Les også: Regjeringen innfører «Tesla-avgift»

Skaper usikkerhet

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener forslaget skaper stor usikkerhet på et tidspunkt da stadig flere nordmenn skal overbevises om at elbil er noe for dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen gambler med elbilmarkedet og handler stikk i strid med Stortingets signaler. Nå må regjeringens avgiftsbombe stoppes i budsjettforhandlingene. Nå setter regjeringen hele elbilmarkedet i spill, og vi risikerer bråbrems i salget, sier Bu.

Hun minner om det som skjedde i Danmark for ett år siden, da de innførte 20 prosent kjøpsavgift for elbil. De gikk fra å ha et jevnt voksende salg til full stans og kun noen titalls elbiler solgt.

Les også: Teslas underskudd økte tross bedre salg

– En parodi

Bellona-leder Frederic Hauge synes forslaget er sjokkerende og mener det er en parodi at regjeringen har gitt store avgiftslettelser til hybridbiler som har satt inn et batteri for syns skyld – når de nå vil innføre en engangsavgift på opptil 70.000 kroner på større elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette rammer også familier som i dag kan klare seg uten en bensin- eller dieseldrevet bil til langturer, slår Hauge fast overfor NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener også at argumentet om at tunge biler sliter mer på veiene, ikke holder vann så lenge regjeringen samtidig har gitt avgiftslettelser til hybridbiler, også SUV-er.

Han lover at Bellona nå vil starte kampen for å påføre regjeringen et nytt nederlag.

Miljøstiftelsen Zeros leder Marius Holm mener forslaget er ren taktikk fra regjeringens side, og har tillit til at Høyre kommer til å la utslippsfrie biler i alle vekt og prisklasser få beholde elbilfordelene en stund til.

Les også: Fakta om lekkasjer fra statsbudsjettet for 2018

NAF: – Uklokt

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, sier hun er opprørt over at Regjeringen vil gjøre de største og tyngste elbilene dyrere.

– I grisgrendte strøk, uten kollektivtilbud, vil fortsatt bilen være det viktigste transportmiddelet. For personer i Distrikts-Norge er det, pr. i dag, kun Tesla, som dekker behovet. Tesla er de eneste elbilene som har nok rekkevidde og samtidig kan tilby hengerfeste (Tesla Model X). Disse er i dag for dyre for de fleste. Å gjøre disse bilene enda dyrere er rett og slett uklokt, sier Sagedal til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund peker på at et helt sentralt element i den norske elbilpolitikken har vært fritak fra merverdiavgift og engangsavgift.

– Denne avgiftsøkningen sender et signal om at penger i kassa er viktigere enn flest mulig elbiler på veiene, sier Sagedal.

Les også: Solberg: – Vekst i privat sektor må prioriteres