NSB-sjefen tror på bedre punktlighet

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen lover bedre punktlighet framover. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Konsernsjef i NSB Geir Isaksen lover bedre punktlighet framover. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NSBs konsernsjef Geir Isaksen lover kundene bedre punktlighet framover. Men vedlikeholdsetterslepet på jernbanen bekymrer fortsatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag møtte Isaksen ledelsen i Bane Nor, som har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanenettet. Bakgrunnen for møtet var de mange forsinkelsene i togtrafikken i august og september.

– Vi beklager at det har vært så mye forsinkelser i høst. I august og september var det uholdbart mye. Men jeg tror hverdagspunktligheten blir bedre framover nå, sier Isaksen til NTB etter møtet med Bane Nor.

– Uholdbart

NSB-sjefen understreker imidlertid at det også framover vil bli «stengninger og brudd», som følge av planlagte arbeider på jernbanen.

–Det er selvfølgelig en ulempe for publikum, og vi skal gi kundene gode alternativer, sier Isaksen.

Han er tilfreds med forklaringene fra Bane Nor på forsinkelsene og sier han har tillit til at det statlige foretaket sørger for at situasjonen ikke gjentar seg.

– Forsinkelsen skyldes delvis forhold knyttet til arbeidene i sommer, sier Isaksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vedlikehold

I forrige uke slo NSB-sjefen fast at han var frustrert på vegne av kundene og oppfordret ansvarlige myndigheter til å prioritere daglig vedlikehold framfor bygging av nye strekninger.

– Jeg tror ikke den spesielle situasjonen i august og september kan sies å ha noen årsak i budsjettproblematikk. Men på lang sikt er det viktig at vi ikke tillater vedlikeholdsetterslepet å øke igjen. Etter min mening er det regel nummer 1 å ta vare på det du har, sier Isaksen.

– Det er vel en vurdering i Bane Nor at det ikke er tilstrekkelig med midler til vedlikehold i den første delen av denne NTP-perioden, tilføyer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bane Nor var selv ikke representert under pressemøtet i etterkant av torsdagens samtaler med NSB-sjefen.

– God utvikling

I en pressemelding som er sendt NTB, erkjenner Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund at punktligheten i august og september ikke var tilfredsstillende på det sentrale Østlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samtidig er det spesielle årsaker til at akkurat disse månedene fikk såpass dårlige resultater. De første dagene i oktober viser tallene for rushtrafikken i Oslo en god utvikling, sier Frimannslund.

Han mener tonen er god og konstruktiv mellom NSB og Bane Nor, det tidligere Bane Nor.

– Vi er begge opptatt av å levere godt til kundene våre. Det eksisterer et omfattende samarbeid mellom NSB og Bane Nor, og vi har løpende møter. Gjennom dette samarbeidet har vi fått til en bedre punktlighet, sier han.