Her kan det bli skikkelig priskutt – om kort tid

Range Rover Sport er drømmebil for svært mange. Nå kan den drømmen bli litt mer oppnåelig når den kommer som ladbar hybrid og dermed får langt lavere avgifter enn i dag.
Range Rover Sport er drømmebil for svært mange. Nå kan den drømmen bli litt mer oppnåelig når den kommer som ladbar hybrid og dermed får langt lavere avgifter enn i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Range Rover kommer med ladbare hybrider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har aldri blitt solgt så mange dyre SUV-er i Norge som nå. Det skyldes i hovedsak at mange av dem de siste par årene har blitt tilgjengelige som ladbare hybrider.

Denne biltypen kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Dermed blir prisen langt lavere enn for tilsvarende modeller som ikke er ladbare. Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 og Porsche Cayenne er blant bilene som nyter godt av dette.

Lansering senere i år

Nå får de veldig snart flere nye konkurrenter. Det er nemlig klart at Range Rover gjør seg klare til å introdusere ladbar hybrid-drivlinje på flere av sine modeller. Det er gode nyheter for det norske markedet.

Ifølge engelske Autocar skal både Range Rover og Range Rover Sport komme som ladbare hybrider veldig snart. Det er snakk om lansering allerede senere i år. Dermed er det nok ikke lenge før modellene skal vises offisielt første gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Range Rover er en ekte offroader, nå skal den også kunne gå på strøm.
Range Rover er en ekte offroader, nå skal den også kunne gå på strøm.

Her får du ladbar hybrid til under 300.000 kroner

50 kilometer på strøm

Selve drivlinjen skal ha blitt utviklet internt. Det er snakk om en 2-liters bensinmotor som jobber sammen med en elektrisk enhet. Effekten fra bensinmotoren skal ligge rundt 300 hestekrefter, mens elmotoren yter rundt 200. I sum bør det gi solid kraftoverskudd.

Så til det mange er opptatt av i denne klassen, nemlig den elektriske rekkevidden. Autocar oppgir at den skal ligge på rundt 30 miles, eller i underkant av 50 kilometer. Det harmonerer bra med tallene hos konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Underveis i utviklingen skal det ikke ha vært nødvendig med store strukturelle endringer i bilene. Batteripakken skal for eksempel være plassert under gulvet. Likevel er det nok grunn til å anta at dette kan gå noe ut over plassen i bagasjerommet.

BMW X5 40e: SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye avgift i dag

Range Rover Sport har i dag startpris på 991.950 kroner, da med 2-liters dieselmotor på 240 hestekrefter. Rimeligste alternativ med bensinmotor starter på 1.264.900 kroner. Her er det mye avgift – og det er grunn til å vente betydelig priskutt når den blir ladbar.

Range Rover starter på sin side på hele 1.387.950 kroner, med 3-liters V6-diesel. Startprisen med bensinmotor er på 1.593.950 kroner.

Ifølge Autocar skal den nye hybrid-drivlinjen også introduseres på flere andre av konsernets biler i fremtiden, blant dem Jaguar F-Pace, XJ og XF. F-Pace er Jaguars første SUV og i det norske markedet vil ladbar hybrid-utgave være ekstra interessant.

LES MER: De kjører luksus-SUV – og sparer mye penger

Les mer:
Range Rover Velar blir drømmebil for mange nordmenn Ser du hvorfor det forventes skyhøy pris på auksjon?

Denne saken ble først publisert i Broom.no