Bilen har ikke gått langt – likevel ble EU-kontrollen en kalddusj

Rustne bremser er et problem for mange bileiere.
Rustne bremser er et problem for mange bileiere.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har bare gått 37.000 kilometer. Likevel mener verkstedet at bremsene må skiftes for at den skal bli EU-godkjent. Bør dette dekkes av garantien?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no kan du spørre vår bilekspert om alt som har med bil å gjøre.

Men vi har også alliert oss med juridisk ekspertise. Her kan du stille korte, juridiske spørsmål til KNAs jurister – og få svar på Broom.no!

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei,

Jeg hadde bilen min inne for EU-godkjenning hos merkeverksted som hører til bilen min. Jeg fikk beskjed at hvis bilen skulle bli EU-godkjent måtte bremseskiver og -klosser skiftes på grunn av rust.

Bilen er en 2013-modell, gått 37.000 km og kjørt daglig siden kjøp. Etter litt googling og prat med litt mer bilkyndige folk, finner jeg ut at dette ikke er normalt. Jeg fikk ikke vite hvor mye de var rustet, bare at bilen ikke ble EU-godkjent uten bytte.

Jeg fikk samboeren min til å ta en telefon til verkstedet. De mente det skyldtes det norske været og at bilen ikke ble kjørt nok. Samboeren min mener dette er en sak som skal gå på nybilgarantien. Verkstedet er uenig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skal jeg gjøre? Er det nybilgaranti? Er det rett gjort av verkstedet? Skal jeg ta det videre med andre?

Mvh Maria

KNA-juristen svarer:

Hei.

Det skjer nok at en fire-fem år gammel bil må skifte skiver og klosser på grunn av rust, men det er neppe helt normalt.

Det kan skje avhengig av bruksmønster. Du bør ta det opp skriftlig med selger i forhold til garantien, for eventuelt å komme til en ordning.

Hilsen KNA-juristen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor får mange av disse problemer med bremsene

Dekker ikke slitedeler

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen. Han har vært borti denne problemstillingen mange ganger:

– Ja, og dette har faktisk blitt mer aktuelt de siste årene, etter hvert som det har blitt veldig mange elbiler på norske veier. De regenererer ideelt sett energien, i stedet for å bruke bremsene. Dermed blir bremsene veldig lite brukt, og det er fort gjort at de ruster.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dette tilfellet er det ikke snakk om en elbil, likevel har bremsene tydeligvis fått store rustskader. I utgangspunktet har denne bilen fem års nybilgaranti, men dette gjelder ikke slitedeler, som bremseskiver og klosser. Derfor tror også jeg det skal holde hardt å få dekket dette på garantien. Men det er absolutt lov å forsøke! Kanskje kan forhandleren eventuelt komme bileier litt i møte, og gi en redusert pris på jobben. De er jo også interessert i å beholde gode kunder, både på verkstedsiden og for potensielt nye kjøp.

Les også: Kai gjorde jobben selv – og sparte flere tusenlapper

Saken er opprinnelig publisert på Broom