«Nye» vinterdekk viste seg å være syv år gamle

Det er lett å sjekke dekkets alder. Produksjonsuke (i dette tilfellet uke 1) og år (i dette tilfellet 2000) er nemlig preget inn på dekksiden
Det er lett å sjekke dekkets alder. Produksjonsuke (i dette tilfellet uke 1) og år (i dette tilfellet 2000) er nemlig preget inn på dekksiden
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har BMW-kjøperen grunn til å være skeptisk?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Kjøpte meg BMW X1, fikk med vinterdekk som er helt nye, disse er produsert i uke 42 i 2010.

Forhandler forteller meg at dekkene er gode som nye, men jeg blir noe bekymret for dette med tanke på at jeg ukependler over Voss og Filefjell. Dette er piggfrie dekk.

Les også: De 11 vanligste spørsmålene om vinterdekk

Benny svarer:

Hei på deg, og gratulerer med ny bil! Skjønner godt at du stusser litt på dette ja. Dekkene er jo sju år gamle!

Om dekk er lagret riktig, det vil si mørkt og kaldt, skal de kunne holde fint i 3 - 4 år uten vesentlig svekkelse. Dine "nye" dekk er dobbelt så gamle... Og jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk til det. Gummi er nå en gang en slags ferskvare, enten det er bildekk eller støvler vi snakker om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alderen på dekkene er enkelt å sjekke da produksjonsuke og år er preget inn på dekksiden, ref. bildet over.

Les også: Disse vinterdekkene bør du styre unna

Viktigste del

En annen ting er at det har skjedd tekniske endringer på veldig mange dekk i løpet av alle disse årene, både når det gjelder oppbygging, mønster rullemotstand etc.

Med et syv år gammel dekk vil jeg anta at du kanskje får et dekk som er et par generasjoner gammelt. Og som ikke lenger holder mål mot et nytt og mer moderne dekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg mener at dekkene, og da spesielt vinterdekkene, er bilens aller viktigste del. Det er de som drenerer unna vann og slaps, det er de som gir grep slik at du kommer trygt opp kneika, de har mye å si på bremselengden, det er de som sørger for at du kan komme deg unna en kritisk unnamanøver osv. osv.

Det er med andre ord ikke der man skal spare, og knipe inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva du og selger har avtalt her om pris etc. vet ikke jeg, men jeg synes det er all grunn til å stille spørsmålstegn ved dette.

Les også: Denne klassikeren ble laget i kun 500 eksemplarer

Ny eller brukt bil?

I alle fall om det er en helt ny og dyr bil vi snakker om, som er levert av merkeforhandler. Kjøper du ny bil, så bør du også forvente nye dekk.

Er det en eldre bruktbil, stiller det seg noe annerledes og man kan ikke ha de samme kravene. Uten at dekkene blir bedre av den grunn. Men da hadde du kanskje sjekket de litt nøyere før kjøp også?

I ditt sted så ville jeg tatt en tatt en ny prat til med selgeren om dette for å komme fram til en løsning dere begge kan leve med.

Det skal også, i rettferdighetens navn, legges til at noen mener at lang lagringstid ikke har så mye å si. Jeg tillater meg uansett å være en smule skeptisk til det. Sjekk linken under:

Les også: Dekk-ekspert vil avlive gammel myte

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Saken ble først publisert på Broom.no