Så mye koster DAB-omleggingen for NRK

Ved utgangen av året kan du kun høre de riksdekkene radiokanalene på DAB+. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Ved utgangen av året kan du kun høre de riksdekkene radiokanalene på DAB+. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NRKs DAB-sjef mener det var for dyrt å fortsette med sendinger på både FM og DAB.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Radiodigitaliseringen i Norge er i ferd med å nærme seg slutten:

  • Den 8. desember slukkes FM-senderne til P4 og Radio Norge i Oslo, Vestfold, Østfold og Akershus.
  • Fire dager senere slukkes FM-senderne til alle de tre riksdekkene kanalene (NRK, P4 og Radio Norge) i Troms og Finnmark.

Men det blir ikke helt stille på FM-nettet. De fleste lokalradioer har muligheten til å fortsette å sende på FM til minst utgangen av 2021.

NRK har betalt for både FM og DAB i mange år allerede. Dette har kostet. DAB-leien har stadig økt i takt med omleggingen. Prisen for FM-distribusjon har ligget stabilt på 150 millioner hvert år. Det skriver Akershus Amtstidende.

NRK betaler en årlig leie til Norkring. Det er de som eier og bygger ut DAB-sendenettet. Den årlige leien for NRKs DAB-sendernett er på ca 160 millioner kroner, opplyser NRKs DAB-sjef Øyvind Vasaasen til Akershus Amtstidende.

DAB-sjef i NRK, Øyvind Vasaasen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
DAB-sjef i NRK, Øyvind Vasaasen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Vasaasen påpeker at dobbeldistribusjon er en av de avgjørene faktorene til at de riksdekkende kanalene slutter å sende på FM.

– Ekstrakostnadene forbundet med dobbeltdistribusjon er en viktig grunn til at alle kringkasterne slutter å sende på FM.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kostnader for DAB-distribusjon:

2007 - 2012: 30 millioner i året

2013: 80 millioner

2014 - 2016: 150 millioner i året

2017: 160 millioner

Samt kommer utgiftene knyttet til FM-distribusjon på toppen av dette. Denne summen skal ha ligget stabilt på 150 millioner kroner i året de siste ti årene.

Kilde: Akershus Amtstidende

I tillegg har NRK også brukt fem millioner kroner på informasjonsvirksomhet de siste to årene. Dette innebærer blant annet økt kapasitet hos NRKs Publikumsservice.

Les også: IT-ekspert om DAB: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK

– DAB vil koste 23 milliarder

Digitaliseringen berører blant annet bileiere uten DAB+ i sin bil. Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management, har regnet seg frem til at DAB i bil alene vil koste 23 milliarder kroner.

Øyvind Vasassen hevder at denne summen ikke stemmer. Det samme gjør Digitalradio Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte Norge representerer de tre største aktørene i den norske radiobransjen, NRK, P4 og Radio Norge.

Les også: Dette kan du gjøre med din gamle radio når FM-nettet slukkes

– Oppgitte medlemmer

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Foto: naf.no
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Foto: naf.no

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, forteller til ABC Nyheter at de har hatt jevn pågang av henvendelser om DAB det siste året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De har gått både på manglende dekning og ikke minst hva man skal velge av utstyr for å få inn DAB+ i bilen. Mange har også vært opptatt av om man får inn trafikkmeldinger på DAB, og hvordan det vil fungere som beredskapskanal, sier Sødal.

NAF har det siste året installert nesten 10 000 DAB-adaptere i norske biler. Sødal forteller at mange sliter med monteringen av DAB i bil.

– Vi har sett at selve monteringsjobben med adapterne til bil er vanskelig, særlig antennen, sier han.

Sødal opplyser at mange av forbrukerne er usikre på hva slags utstyr de skal kjøpe.

– De medlemmene som henvender seg til oss er både oppgitt over det de opplever som dårlig dekning og hva slags utstyr de skal velge. Jungelen av produkter og løsninger er vanskelig å finne frem i for folk.

Les også: Derfor virker ikke bilradioen på langtur

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mister lyttere

NRK har tapt 14 prosent daglig lytteroppslutning på sine radiokanaler på ett år.

Totalt hadde NRK i uke 33 en daglig oppslutning på 43 prosent, mot 49 prosent i samme uke i fjor, viser PPM-tallene fra Kantar TNS ifølge bransjeavisen Radionytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verst har det gått ut over NRK P3, som går fra 12 prosent oppslutning i uke 33 i fjor til bare 7,8 prosent i samme uke i år. P1 går fra 33,4 prosent til 27,6, mens P2 greier seg relativt bedre med en nedgang fra 5,7 prosent til 5,3 i år.

Andre digitale kanaler som P3 og P13 er omtrent stabile sammenlignet med fjoråret, ifølge tallene.

Daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark. Foto: Bendik Fjerdingstad
Daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark. Foto: Bendik Fjerdingstad

Digitalradio Norge jobber med å få til en så sømløs omlegging som mulig for nordmenn. Daglig leder Ole Jørgen Torvmark har tidligere uttalt til ABC Nyheter digitaliseringen vil få konsekvenser for lyttertallene til de største kanalene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser allerede at lytterne fordeler seg mer nå og det er helt naturlig. De store kanalene taper andeler når det kommer nye kanaler og flere tilbud. De får en mye større konkurranse, forklarer Torvmark.

Les også: Min radiohverdag har blitt ny og bedre

60 prosent ikke fornøyd med DAB

24 prosent sier de er fornøyde med DAB-omleggingen, ifølge en undersøkelse fra august utført for Dagbladet.

I undersøkelsen utført av Ipsos oppgir 60 prosent av de spurte at de ikke er fornøyde, mens 16 prosent svarer at de ikke vet.

Administrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i bransjeorganisasjonen IKT Norge tror grunnen til at lytterne ikke er fornøyde kan være alt fra manglende dekning til at radiolyttere må kjøpe nytt dyrt utstyr.

– Det er også tegn på at DAB-omleggingsprosjektet ikke nødvendigvis har hatt brukerne i fokus. Det har vært et høyt politisk spill og et politisk fokus, mer enn et brukerfokus, uttalte Austlid til Dagbladet.

Les også: Slik får du DAB+ i bilen