Regjeringen sjøsetter tilskuddsordning for kasserte fritidsbåter

I dag ender mange gamle båter livet sitt på denne måten. Det skal det nå bli slutt på, håper miljøvernministeren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
I dag ender mange gamle båter livet sitt på denne måten. Det skal det nå bli slutt på, håper miljøvernministeren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal nå bli enklere å levere inn gamle fritidsbåter til avfallsmottak, og alle som leverer inn båter opp til 15 meter (49,2 fot), skal få en tusenlapp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gamle fritidsbåter som blir etterlatt i naturen eller senkes ulovlig, bidrar til forsøpling og lokal forurensning. Over tid blir plast brutt ned til mikroplast i havet. Derfor innfører vi nå denne ordningen, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H).

– Båteierne skal ikke betale noe. Derimot skal de få 1.000 kroner når de leverer inn båten, sier Helgesen.

Ordningen er et resultat av budsjettforliket mellom Høyre, Venstre, KrF og Frp i 2016, og vil være i drift fra 1. oktober.

Les også: Forbrukerrådets fem tips til vordende båtkjøpere

– Når gamle båter blir liggende på stranda år etter år er det både irriterende for folk som skal sole seg og bade, og farlig for dyr, fisk og fugler. Det må ryddes opp, og med disse pengene får folk som gjør en innsats for miljøet en belønning for det, sier Ola Elvestuen (V), leder for energi- og miljøkomiteen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunene vil få plikt til å sørge for at fritidsbåter opp til 15 fot skal kunne leveres inn gratis til et mottak i kommunen eller i nærheten av kommunen. Anlegg som får tilskudd for behandling av større fritidsbåter, skal ta imot båter opp til 1,1 tonn gratis. For båter som er tyngre, vil avfallsanleggene få lov til å kreve en delbetaling for å dekke kostnadene.

Les også: – Mange utsetter seg selv og andre for økonomisk risiko gjennom å ikke forsikre båten sin