Cruise-feberen øker – vi vil helst til Karibia

Nordmenn drømmer om cruise, og aller helst ønsker vi å oppleve strendene i Karibia. Foto: Colourbox.com
Nordmenn drømmer om cruise, og aller helst ønsker vi å oppleve strendene i Karibia. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Costa satser på praktiske pakkeløsninger og barneklubber i alle alder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OSLO (KingGoya): Cruise-feberen stiger på alle hav. Mens norske havner tar imot stadig flere cruiseskip og tilreisende cruiseturister, finnes en økende interesse blant nordmenn som ønsker å reise på cruiseferie til utlandet. Det viser svarene en av Europas største cruiseoperatører, Costa Cruises, har fått etter en undersøkelse blant nordmenn, svensker og dansker.

– For nordmenn står cruise i Karibia øverst på ønskelista. Den ferske undersøkelsen viser at nordmenns interesse for å reise på cruise øker, samtidig som nordmenn skiller seg fra svensker og dansker når det gjelder behov og ønsker, forteller Ralph Remkes, daglig leder for Costa Cruises i Nord-Europa.

Undersøkelsen viser at 53 prosent av nordmenn i alder 30-65 år vurderer å prøve en cruiseferie. Den viser også at nordmenn er mest opptatt av god komfort og kvalitet på service og fasiliteter, og minst opptatt av budsjett, sammenlignet med dansker og svensker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken forsetter under)

Ralph Remkes ser frem til å få flere nordmenn som gjester på cruise over hele verden.

Enklere

Noe av det første Ralph Remkes gjorde da han for halvannet år siden overtok ledelsen av Costa Cruises, var å starte prosessen med å forenkle selve bokingen av en cruiseferie, kanskje ikke så merkelig ettersom han tidligere jobbet i den digitale verden der forenkling er et nøkkelord.
– Våre gjester ønsker en enklere oversikt hva dette koster og derfor har vi valgt å starte med all-inclusive-pakker uten ekstra kostnader. Vi planlegger også å ansette svenske, danske og norske ansatte på en cruise med høy andel av skandinaviske gjester, forteller Remkes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Historisk sus over feiring på Refsnes Gods

Familier

Costa satser også på barnefamilier med praktiske pakkeløsninger og barneklubber i alle alder, i tillegg til at barn ofte reiser gratis på flere av skipene. De minste har Peppa Pig-land, mens de største har svømmebasseng, spillehaller, 4D-kino og teater. Spisestedene serverer også barnevennlige menyer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Costa Group er det største cruiseselskapet i Europa og har 27 skip med totalt 76.000 sengeplasser. Skipene har italiensk profil, besøker 250 destinasjoner og opererer i Middelhavet, Nord-Europa, Østersjøen, Karibia, Mellom-Amerika, Sør-Amerika, UAE og Det indiske hav. Selskapet har en arbeidsstyrke på 27.000 ansatte og hovedkvarteret ligger i Genova i Italia. Costa bygger to nye cruiseskip, hver med kapasitet på 6,600 gjester.

Les også: Smak av London - nye asiatiske spisesteder

Digitale cruise

Selv om cruise-feberen stiger, tror ikke Costa-sjefen at cruise-skip i fremtiden vil bli større enn i dag.
– Ikke alle vil på store cruise-skip, derfor vil vi også se nye og mindre skip og fremfor alt cruiseskip som forurenser mindre. Fremtidens cruise vil bli mye mer digitalisert. Vi har gratis WIFI på alle skip, men det er bare en start på en digital fremtid til havs, avslutter Ralph Remkes.

Les også:

Fluefiske med proffe Lotte og gode råd

Hotell med luksus og livlig historie

Ferie og nordlendinger med en historie å fortelle

Saken er opprinnelig publisert på KingGoya