Slik endte langturen med Tesla-SUV

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var ikke langt fra nærmeste hurtiglader...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla er den første bilprodusenten i verden som har en helelektrisk SUV med tilhengerfeste, Model X.

Akkurat hengerfeste er spesielt populært i Norge, og et viktig argument for at enda flere tenker at elbil kan være et fullgodt alternativ til diesel- og bensinbiler.

Bjørn Nyland (38), eller Tesla-Bjørn som han er bedre kjent som, er en av dem som har kjørt lengst med Model X.

På kort tid har han rukket å legge bak seg over 100.000 kilometer.

Les også: Tesla vervekampanje skapte kaos

Stoppet plutselig

På en tur fra Elverum til Alvdal i Hermark gikk det imidlertid ikke så bra.

Bjørn Nyland var glad da bilen endelig hadde fått kommet seg til ladestasjonen. Det gikk tre timer fra bilen stoppet til den fikk koblet seg til superladestasjonen. Foto: Broom
Bjørn Nyland var glad da bilen endelig hadde fått kommet seg til ladestasjonen. Det gikk tre timer fra bilen stoppet til den fikk koblet seg til superladestasjonen. Foto: Broom

– Bilen viste fortsatt at den hadde 14 kilometer igjen av rekkevidden, da den plutselig stoppet – 7 kilometer fra nærmeste superladestasjon, forteller Nyland.

På akkurat denne turen hadde han med seg tilhenger.

Han tror bilen viste feil rekkevidde fordi BMS (battery management systemet), som styrer batteriet, var slått ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan skyldes at vi hadde en rekke oppladinger på superladestasjoner rundt om i Europa tidligere i sommer, forklarer Model X-eieren.

Les også: En setning kostet Tesla-eieren 3,6 milliarder kroner

Fikk ikke tauet

– Den raskeste løsningen på problemet er å få bilen tauet av en annen bil. Men fordi parkeringsbremsen ikke ville slippe måtte jeg ringe etter veihjelp, forteller Nyland.

Resultatet ble at bilbergingsbilen fraktet bilen til nærmeste superladestasjon og fikk koblet den til mens den fortsatt stod på planet.

Når du trekker tilhenger med elbil går naturligvis forbruket raskt opp, akkurat som det gjør på en vanlig fossilbil. Her er det full stopp, syv kilometer unna nærmeste superladestasjon. Foto: Privat / Broom
Når du trekker tilhenger med elbil går naturligvis forbruket raskt opp, akkurat som det gjør på en vanlig fossilbil. Her er det full stopp, syv kilometer unna nærmeste superladestasjon. Foto: Privat / Broom

– Nå er jeg blitt NAF-medlem, så da slipper jeg å betale neste gang det blir noen problemer, understreker Nyland.

Han har uansett et godt råd til alle som kjører elbil:

– Er du usikker på om det er nok rekkevidde, så stopp og lade.

Den profilerte Tesla-eieren har også sin egen YouTube-kanal, der han legger ut masse videoer om Tesla spesielt, og elbiler generelt.

(Artikkelen er først publisert på Broom)

Les også: Her kan du lese om da Tesla-Bjørn satte rekkevidderekord med Ampera-e