Norske solturister skifter ut Kanariøyene med Østen

Trenden har vokst de siste årene: Stadig flere nordmenn velger å legge vinterens solreise til Østen fremfor Kanariøyene. Foto: Apollo
Trenden har vokst de siste årene: Stadig flere nordmenn velger å legge vinterens solreise til Østen fremfor Kanariøyene. Foto: Apollo
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den nye generasjonen av 40-, 50- og 60-åringer er godt reisevante og er vant med å reise lenger, mener reiselivsleder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fullastede charter- og rutefly har lenge talt sitt tydelige språk: I over 40 år har Kanariøyene posisjonert seg som ubestridt førstevalg for en anselig overvekt av nordmenn på jakt etter reisemål med god solfaktor. Nå kan det imidlertid virke som pipen har fått en annen lyd.

Til tross for at hovedvekten av vinterreiser går til de spanske øyene, opplever reiseselskapene at svært mange nordmenn har fått øynene opp for Østen, med Thailand, Bali, Sri Lanka, India og Vietnam som populære reisemål.

Kvaliteten ned, prisen opp

Daglig leder i Apollo, Erik Haug, sier til Aftenposten at varme strøk lenger unna vil trekke mer i årene fremover.

– Den nye generasjonen av 40-, 50- og 60-åringer er godt reisevante og er vant med å reise lenger. Både kvaliteten på det man får på disse reisemålene i kombinasjonen med prisnivået, gjør at populariteten har økt. Du kan bo og leve betraktelig mye rimeligere østover enn på Kanariøyene og vi ser at mange går den veien, sier Haug.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Thailand: Slik ser turistparadiset ut nå

(Saken fortsetter under)

Mange nordmenn reiser blant annet til Playa del Ingles på Gran Canaria om vinteren. Foto: Colourbo.com
Mange nordmenn reiser blant annet til Playa del Ingles på Gran Canaria om vinteren. Foto: Colourbo.com

Christian Grønli er sjef i reiselivsselskapet Ving. Han forteller at heller ikke de vil komme til å øke kapasiteten mot Kanariøyene. Samtidig mener han en av de viktigste årsakene til at vi skifter ut Kanariøyene med Østen, er prisstigning i chartersegmentet.

– De siste årene har vi sett at land i Nord-Afrika, som Marokko, Egypt og Tunisia, har tapt mye av trafikken. Men turistene vil fortsatt reise, og det har gitt et enormt press på Kanariøyene, ikke bare fra Norge, men fra resten av Europa. Det har bidratt til at det ikke er nok kvalitetssenger til turistene, og prisene har steget. Euroen har i tillegg styrket seg og gjort Kanariøyene til et mer kostbart reisemål, sier Grønli til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nyt livet på en yacht i Kroatia

Artikkelen fortsetter under annonsen

10-12 timer på fly ingen hindring

Direktør Sverre McSeveny-Åril i Virke Reise Utland trekker frem at vi ikke bryr oss i like stor grad som før om selve lengden på flyturen.

– Når etterspørselen blir stor på enkelte populære reisemål, er det ikke unaturlig at både publikum og reiseselskapene denne vinteren i større grad vurderer alternative destinasjoner. At flyturen kanskje blir litt lengre syntes ikke å virke veldig avskrekkende i denne sammenheng, mener McSeveny-Åril til Aftenposten.

McSeveny-Åril får støtte av Ving-sjefen:

– Trenden har vi sett over lang tid. Terskelen for å velge en 10 til 12 timer lang flyreise for barnefamilier eksisterer ikke lenger. Nordmenn er et blitt et veldig godt farende folk og tenker ikke på det, mener Grønli.

Les også:

Karibisk paradis betaler deg for å besøke dem

Derfor bør du reise på en tirsdag

Phu Quoc er Sørøst-Asias største hemmelighet

Syv historiske plasser som Europa har glemt