Dette er veteranbil for fremtiden

Det er i hvert fall ingen ting å utsette på designet til nydelige EVEX E-Volution
Det er i hvert fall ingen ting å utsette på designet til nydelige EVEX E-Volution
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her var nemlig noen veeeeeldig tidlig ute.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremtiden er elektrisk. Det påstår i hvert fall mange, og hvis det er sant, kan det bety drastiske omveltninger for oss som liker gamle kjøretøy. Får vi i det hele tatt lov å kjøre med dem hvis det blir forbud mot såkalte «fossilbiler» i byene? Vil noen gidde å levere drivstoff til oss, hvis vi blir en veldig liten og marginal gruppe?

Som en klok mann engang sa: «Håp på det beste, vær forberedt på det verste».

Men hva om det verste skulle skje? At biler med forbrenningsmotor ikke lenger kan kjøres og brukes? Hva da? Vel, selv om ingenting kan erstatte lyden, lukten og opplevelsen av en trivelig bensinmotor, så kan man i hvert fall studere gamle og heftige linjer hvis man velger seg en EVEX E-Volution.

EVEX er tilbake

For designet kan ingen klage over, det er en Porsche 910, og det er simpelthen en nydelig bil. Porsche 910 (også kjent som 906/10 siden den var basert på en 906, eller bare Carrera 10) var en ren racerbil i sin tid, og 29 eksemplarer ble bygget i 1966/67.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På syttitallet fikk multitalentet Egon Evertz (alt fra sjakkmester via dyktig fiolinspiller til racerfører) og hans firma EVEX lov å fortsette byggingen av 910, men kun fire biler ble laget, alle gategodkjente. Svært oppmerksomme lesere husker kanskje EVEX i forbindelse med sportsbilen EVEX 1 fra 1977 (med Boblemotor), eller ulike Porsche 911-kit på 80-tallet.

Les også: 3 x SUV til under 100.000 kroner: Mye bil for pengene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Her har Kreisel-brødrene fått gå amok med sin batteriteknologi, noe som har gitt bilen fantastiske ytelser.
Her har Kreisel-brødrene fått gå amok med sin batteriteknologi, noe som har gitt bilen fantastiske ytelser.

490 hestekrefter og 770 Newtometer

For noen år siden fikk Siegfried Lapawa kjøpt EVEX-rettighetene fra Evertz, og han har satt seg som mål å fortsette produksjonen av 910 sammen med 20 medarbeidere. For å promotere merket viste man seg fram på årets Techno Classica i Essen. Der fikk man se en rød nyoppbygd EVEX Porsche fra 1971 utrustet med 3,2-liters sekser, og en gul elektrisk versjon kalt E-Volution.

Artikkelen fortsetter under annonsen

E-Volution ble omgjort til elbil av de tre geniale Kreisel-brødrene fra Kreisel Electric i Østerrike (i deres hjemby Freistadt er en ny batterifabrikk til ti millioner Euro snart ferdig, og de leverer elversjoner av både minibusser, varebiler og vanlige personbiler), med en 53 kWh litium-ion batteripakke, som gir bilen en rekkevidde på 350 km.

En to-trinns automatkasse ble utviklet til formålet av Kreisel, og rammen på bilen måtte også modifiseres litt for å få plass til den elektriske drivlinjen. To elmotorer på til sammen 490 hk og 770 Nm gir seriøse ytelser. Med bare 1100 kg å dra på klarer det gule lynet 0-100 på 2,5 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 300 km/t.

Les også: Slik teaser Volkswagen spennende SUV-nyhet

(Saken fortsetter under)

Standen til EVEX i samarbeid med Kreisel Electric under årets Techno Classica i Essen.
Standen til EVEX i samarbeid med Kreisel Electric under årets Techno Classica i Essen.

Heftig veteran som ser dødsbra ut!

Interesserte kunder kan kjøpe både utgaven med 3,2-liters forbrenningsmotor på 320 hk (den veier bare 800 kg), samt den elektriske utgaven. 3,2-literen vil ifølge Lapawa bestå av rundt 70-80 prosent historiske deler fra Porsches lager, mens den elektriske naturlig nok har litt mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene er også fullt gategodkjente, og det er her vi kommer tilbake til innledningen i saken. Med en EVEX E-Volution har du en heftig veteranbil som ser dødsbra ut, og som du kan bruke selv i de mest bilfiendtlige strøk.

Men ikke forvent at fremtidens bilhobby blir billig av den grunn. Har du lyst på en helelektrisk EVEX E-Volution må du ut med 1 million Euro. Eller sånn cirka litt over 8 millioner kroner (den med forbrenningsmotor koster halvparten). Trøsten får være at du slipper å betale avgifter.

Les også:

En time etter at Viking fikk liv i den, var det stopp igjen

Denne bilen startet GTI-eventyret – for 40 år siden

Saken er tidligere publisert på Broom.no