VW-topp sier seg skyldig i utslippsjuks

Volkswagen jukset med utslippsdata, noe som har kostet den tyske bilprodusenten dyrt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Volkswagen jukset med utslippsdata, noe som har kostet den tyske bilprodusenten dyrt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen-toppen Oliver Schmidt innrømmer å ha kjent til jukset med utslippsdata fra den tyske bilgigantens dieselbiler i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schmidt hadde fra 2012 til 2015 en sentral lederstilling i Volkswagens amerikanske virksomhet og er tiltalt for bedrageri og for å ha forsøkt å dekke over utslippsjukset.

VW-toppen Oliver Schmidt, som hadde en sentral stilling i den tyske bilgigantens virksomhet i USA, innrømmer å ha kjent til det omfattende jukset med utslippsdata fra dieselmotorer. Foto: AP / NTB scanpix.
VW-toppen Oliver Schmidt, som hadde en sentral stilling i den tyske bilgigantens virksomhet i USA, innrømmer å ha kjent til det omfattende jukset med utslippsdata fra dieselmotorer. Foto: AP / NTB scanpix.

4. august må han møte for en føderal dommer i Michigan, og han kommer da ifølge påtalemyndigheten til å innrømme straffskyld.

Påtalemyndigheten og Schmidts forsvarere orienterte denne uka dommeren om beslutningen, som også bekreftes av det amerikanske justisdepartementet.

Les også: Volkswagen-sjefen ba USA om unnskyldning

Schmidt blir den andre VW-toppen som sier seg skyldig i forbindelse med utslippsjukset i USA. I 2016 medga VW-ingeniøren James Liang at han hadde vært med på å utvikle innretningen som fikk selskapets dieselmotorene som å framstå som mer miljøvennlige enn de i realiteten var.

Amerikanske myndigheter avdekket jukset i 2015 og fant at utslippene fra VWs dieselmotorer lå opptil 40 ganger høyere enn tillatt.

Les også: Volkswagen må trolig kjøpe tilbake 115.000 biler

VW har tidligere gått med på å betale 34 milliarder kroner i bøter til amerikanske myndigheter, og dette kommer på toppen av de 140 milliarder kronene de har gått med på å betale i erstatning til bileiere, forhandlere og miljøformål.