Auda, Audi – den var ikke helt heldig ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne reklamen skulle de gjerne vært foruten. Se video!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Branding er et moteord i reklamekretser. Det handler om å bygge merkevare, og bedre ryktet sitt.

Noen ganger tyr bilprodusenter til reklamefilmer for å gjøre akkurat det.

Audi i Kina var imidlertid ikke helt heldig med sin reklamefilm. Faktisk virket den fullstendig mot sin hensikt, og skapte internasjonal furore.

Hvis du sammenligner en brud med en bruktbil, beveger du deg i et minefelt. Og i Audis tilfelle endte det med et smell!

For å si det sånn: Den som sier at all reklame er god reklame, har nok ikke helt forstått konseptet ...

Stjerneregissør lager reklamefilm på Norges skumleste flyplass

Trakk den tilbake

Det er nyhetsbyrået Reuters som forteller om reklamen som først ble vist på kinesisk fjernsyn, og siden trukket tilbake, etter massiv kritikk.

Audi gikk raskt ut og beklaget hele reklamefilmen, som nok burde forblitt en dårlig ide på papiret i et aller annet kreativt møte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men skaden er på mange måter skjedd allerede. Klippet går sin seiersgang på sosiale medier.

Denne norske reklamefilmen gikk også viralt – og er knallbra!

Svigermor-inspeksjon

Så la oss først som sist forklare konseptet. Reklamen handler om bruktbiler, og at disse må sjekkes nøye før kjøp.

I utgangspunktet et solid og godt budskap, det. Men problemet oppstår altså når man bruker et bryllup til å illustrere poenget. Ekteparet står foran presten, før svigermor plutselig kommer inn og avbryter seremonien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun tar tak i bruden og åpner munnen hennes for å sjekke tennene, drar henne i nesen og undersøke øyenen hennes. Rett og slett for å sjekke at alt er i orden før hun gifter seg med sønnen.

Kampanjen blir beskyldt for å objektivisere kvinner. Noe den jo også helt åpenbart gjør!

Tar sterk avstand

Audi har i en pressemelding i kjøvannet av fadesen understreket at de tar avstand fra reklamesnutten, og at de skal iverksette en nærmere undersøkelse for å hindre at noe slikt kan skje igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det tviler vi ikke på at de gjør. Den tyske premiumbil-produsenten anser Kina som et viktig marked for vekst, men vil garantert ha et øye med framtidige markedsstund.

Damer bak rattet gir tryggere veier

Les også:

Denne bilreklamen har ertet på seg feminsteneFikk øynene opp etter sjokkerende kinoreklame
Norsk reklamefilm får internasjonal oppmerksomhet

Denne saken ble først publisert i Broom.no