Høyre endrer reklame etter faktafeil

Statsminister Erna Solberg i siste innspurten i valgkampen i 2015. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg i siste innspurten i valgkampen i 2015. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partiet Høyre endrer innholdet i en valgkampreklame på radiokanalen P4 etter at det ble funnet faktafeil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I radioreklamen for Høyre har inntrykket av budskapet vært at «Høyre i de siste fire årene i regjering har fått arbeidsledigheten ned, og den økonomiske veksten opp», ifølge nettstedet Faktisk.no , som slår fast at dette er «stikk i strid med fakta».

Konklusjonen til nettstedet er at arbeidsledigheten har økt og at den økonomiske veksten har gått ned.

Høyres kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter innrømmer at reklamen kan misforstås og skriver at det ikke var meningen. Reklamen blir nå endret.

– Vi kommer derfor til å endre radiospotten slik at denne nyansen fanges opp, opplyser han.

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge.