Frp mener Helgesen vraker båtpant-avtale

Havneområdet i Tvedestrand. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Havneområdet i Tvedestrand. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøminister Vidar Helgesen (H) beskyldes for å bryte en avtale om å innføre vrakpant for fritidsbåter. Regjeringspartner Frp er skuffet over statsråden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette var absolutt ikke intensjonen i budsjettforliket. Jeg forventer at statsråden går tilbake til kontoret og utformer en panteordning i tråd med hva Stortinget faktisk vedtok, sier Fremskrittspartiets finanspolitiker Roy Steffensen til NTB.

Han mener intensjonen i budsjettavtalen fra i fjor høst var å innføre en ordning med vrakpant for småbåter, men regjeringen har andre planer.

Les også: – Det er flaut for Norge at vi ligger på linje med Estland

Ikke vrakpantordning

De fire partiene på borgerlig side satte av 300 millioner kroner i 2017-budsjettet til en ny tilskuddsordning for kassering av fritidsbåter, varebiler og bobiler.

Men nå slår klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) fast at det ikke blir en ordning med vrakpant som for biler.

– Det finnes ikke noe mottakssystem for fritidsbåter, i motsetning til for biler. Skal man ha håp om å etablere et slikt marked, må tilskuddet rettes mot virksomheten, sier Helgesen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet for å gå til vrakpant, skal pengene altså utbetales til dem som avfallshåndterer båtene. Men dette er ikke hva Stortinget ba om, mener Steffensen.

Les også: Dette får du dersom du vraker din gamle bil innen 20. mars

Vil ha penger i hånda

– Stortinget ba om en vrakpantordning hvor folk får en gulrot i form av penger i hendene for å levere båter, og det skal på plass. Helgesen må gjerne ringe om han trenger hjelp til å lage ordningen, sier Frp-representanten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men en slik ordning vil ikke være hensiktsmessig, ifølge Helgesen.

– En ren kontantstøtteordning kunne også føre til import av fritidsbåter til Norge fra andre land, for vi har jo ikke noen obligatorisk registreringsordning for norske småbåter, sier statsråden. Han avviser anklagene om løftebrudd fra regjeringspartner Frp.

– Budsjettavtalen benyttet ikke ordet vrakpant, men omtaler ordningen som tilskudd til vraking. Det er lenge siden jeg gjorde samarbeidspartiene kjent med at en kontantordning ikke er egnet til å skape et fungerende marked for retur av småbåter, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gir 50.000 i «vrakpant» til de som kjøper el-varebil

Forsinket

Ordningen skulle opprinnelig være på plass innen sommeren, men er forsinket. Det sparer regjeringen 30 millioner kroner på, ifølge revidert nasjonalbudsjett.

Klima- og miljødepartementet arbeider fremdeles med å utvikle ordningen, og målet er at den tas i bruk i løpet av båtsesongen 2017, får NTB opplyst.

Det er i dag frivillig å registrere båten sin, og Fremskrittspartiet ønsker ikke å innføre et obligatorisk småbåtregister som vrakpanten kan knyttes til. Steffensen frykter nemlig at et obligatorisk register kan bli brukt til å innføre en årsavgift på båter.

– Vi ønsker en ordning hvor man eksempelvis må kunne vise til at man er med i det frivillige båtregisteret, har kjøpekontrakt eller kan vise til forsikring på båten for å kunne kvalifisere til vrakpant, sier han.

Det er i dag omkring 800.000 fritidsbåter i Norge.