Så mye båt får du for 1,2 millioner

Phantom er den første båten fra Buster med dobbeltinstallasjon. Det borger for mer motoreffekt, bedre ytelser og langt bedre manøvrerbarhet. Foto: Petter Handeland
Phantom er den første båten fra Buster med dobbeltinstallasjon. Det borger for mer motoreffekt, bedre ytelser og langt bedre manøvrerbarhet. Foto: Petter Handeland
Artikkelen fortsetter under annonsen

700 hestekrefter setter fart på Busters nye flaggskip, Phantom. Vi slapp til bak spakene i beistet – den største og raskeste båten Buster har laget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data

  • Lengde: 9,47 m
  • Bredde: 2,86 m
  • Vekt u/motorer: 1900 kg
  • Personer: 12
  • Motoralt: 400–700 hk
  • Toppfart: 59+ knop (700 hk)
  • Pris: Rundt 1,2 millioner kroner
  • Mer info: www.yamaha-motor.eu.no

Det ser langt mer dramatisk ut enn det er. Propellene til de to 350-hesterne bakpå Buster Phantom pisker opp hele bassenget ved bryggeanlegget til Tanumstrand Hotell på den svenske Västkusten noen mil sør for riksgrensen.

Det bruser og skummer, durer og bråker. Skuelystne konferansegjester strømmer til. Synet av et nesten ti meter langt fartsmonster i aluminium som kommer skliende sidelengs inn til brygga, får de fleste til å sperre øynene opp.

Den oppsiktsvekkende tilleggingen var mer enn ren og skjær flaks. Båten skal ha sin del av æren. Båten og Yamahas elektroniske drive-by-wire-system, Helm Master.

Les også: Her får du overdådig luksusbil til lavpris

(Saken fortsetter under)

Med 800 liter bensin til rådighet er rekkevidden enorm. Foto: Petter Handeland
Med 800 liter bensin til rådighet er rekkevidden enorm. Foto: Petter Handeland

Ikke bare er Phantom størst og raskest, men den er første båt fra Buster med dobbeltinstallasjon. Det borger for mer motoreffekt, bedre ytelser og langt bedre manøvrerbarhet, og det hele gjøres med en liten joystick.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Joysticken gjør manøvreringen til noe i nærheten av å kjøre en større båt med IPS. Du kan vri båten rundt sin egen akse, kjøre den framover eller bakover og flytte den sidelengs. Systemet fungerer bra, men om det fungerer veldig mye bedre enn et tradisjonelt oppsett med dobbeltinstallasjon og baugpropell er jeg usikker på. Grunnen til at jeg er usikker, er at de to motorene må jobbe hardt for å vri og vende på den ti meter lange båten. Det brummer og bråker, og det hele blir kanskje i overkant dramatisk i en stille marina med folk i feriemodus. Dessuten er det svært kostbart sammenlignet med kun baugpropell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En helt særegen båtopplevelse

Vill fart, enorm rekkevidde

Ok, nok tull. Med 700 hestekrefter på hekken er det da ikke tilleggingsegenskaper vi vil kjenne på. La oss gi gass! Ut av skjærgården og ut mot storhavet, som dessverre viser seg fra en gjestmild side denne dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bak vindskjermen sitter du og familien godt beskyttet. Foto: Petter Handeland
Bak vindskjermen sitter du og familien godt beskyttet. Foto: Petter Handeland

Foran ligger sjøen nokså flat. Ingen hvite topper å se, kun slake dønninger. Mest sjø finner vi akkurat i utkanten ved de siste skvalpeskjærene, der det går fra dypt til grunt og vannmassene presses opp av tidevannsstrømmen.

Det er likevel ikke mye til hodebry for fantomet fra Finland, som med sin 23 graders kjøl skjærer gjennom det som er av bølger som en varm kniv i smør. Og det er lett som en lek. Med automatisk motortrim er det bare å gi gass og høre de to 350-hesterne gå fra silkemyk tomgang til skikkelig V8-vræl på deres vei opp gjennom turtallsskalaen. Og vips så krysser vi 50-knopsgrensen!

Det er bare å mate på. Phantom er ikke bare et høyfartslokomotiv men et skikkelig rekkeviddemonster. Vi noterer oss et forbruk rett over to liter per nautiske mil i cirka 30 knop, noe som gir en teoretisk rekkevidde på snaut 400 nautiske mil med tanken toppen med 800 liter blyfri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flygende finne: – Fort gjort å bli fartsblind

Bunnsolid og praktisk

Førerplassen er lett å like. Busters nye infotainmentsystem "Q" er selvfølgelig på plass, her representert med to 16-toms skjermer (én skjerm som standard). Foto: Petter Handeland
Førerplassen er lett å like. Busters nye infotainmentsystem "Q" er selvfølgelig på plass, her representert med to 16-toms skjermer (én skjerm som standard). Foto: Petter Handeland

Selv om Phantom er et fartsmonster, har den familiealibiet i orden. Lengden på 9,48 meter og bredden på 2,87 meter er godt utnyttet, og det er godt med sitteplasser bak vindskjermen. Her sitter du dypt i gode stoler, tett omsluttet av høye skrogsider, med veldig god trygghetsfølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stolene er verdt et avsnitt i seg selv. De kommer fra X-Craft og har demping, og gir ikke bare den støtten og komforten du trenger i en båt med slike ytelser, men også en kvalitetsfølelse vi liker godt. En dårlig dempet stol er aldri gøy.

Førerplassen er i våre øyne nær optimal. Plasseringen av gasshendelen er fornuftig plassert og ergonomien ellers god. Busters nye infotainment-system «Q» er selvfølgelig på plass, og du blir matet med info på to store 16-toms skjermer fint plassert i siktlinjen. Skal vi pirke på noe, så er det at skjermene er så blanke at det lett blir gjenskinn når solen skinner rett bakfra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som et tilvalg kan Phantom fås med ytterligere en 10-toms skjerm foran copilot, som dermed kan delta på navigeringen eller styre musikk etc. En løsning det er lett å like.

Phantom er ellers nok en bunnsolid Buster. Gode stuerom, praktiske detaljer, god materialkvalitet og ikke minst god byggekvalitet.

Med det på det tørre gjenstår kun én ting; å gi gass!

Legg merke til vinkelen på motorene. Med Yamaha Helm Master styres båten med joystick. Foto: Petter Handeland
Legg merke til vinkelen på motorene. Med Yamaha Helm Master styres båten med joystick. Foto: Petter Handeland

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no