Test av BMW 530e iPerformance: Ansvarlig silkefot

PYNTET: Med Luxus Line er det mer kromdetaljer i fronten som har umiskjennelig BMW-preg
PYNTET: Med Luxus Line er det mer kromdetaljer i fronten som har umiskjennelig BMW-preg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter nesten å ha skjenet av veien mange ganger får vi det til. BMW 530e iPerformance er en behagelig kombinasjon av sport og komfort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

MÜNCHEN, TYSKLAND (Finansavisen/Motor): Joachim Post, mannen som har ledet utviklingen av BMW 5-serien hybrid, sa da vitterlig at det var mulig for føreren å overstyre den kunstige intelligensen til bilen.

Vi har bestemt oss for å kjøre som en ansvarsbevisst familiefar med omsorg for miljøet. Alle som velger en hybrid eller en elektrisk bil er vel miljøbevisste?

Våre to imaginære barn, som har det som en prins og en prinsesse i baksetet, skal ikke bli bilsyke og omskape de herskapelige, individuelle skinnsetene til en svinesti. At «far» fomler med knapper får stå sin prøve.

Les også: Avventende til selvkjørende biler

Står på menyen

Den kunstige hybridintelligensen til BMW er satt opp slik at batteriet tømmes i løpet av de første milene. Det er mulig å kjøre på strøm opp til 140 km/t. Rører man ikke knappen på midtkonsollen som gjør det mulig å velge helelektrisk drift, kutter bilen ut batteriet når farten når 90 km/t. Vil man ha strøm for å kunne kjøre helelektrisk i en by, må batteriet lades på landeveien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kikker rundt etter en knapp. «Battery control» står det. Men nei, der er det ikke noe om lading. Vi blar i menyer. Så veldig lurt er det nok ikke. Men veiene på landsbygda rundt den tyske storbyen er oversiktlig og trafikken moderat. Vi kunne ha gitt opp, men vi har forbannet oss på at vi skal knekke koden. Vi finner riktig meny og vi finner riktig undermeny. Via den gir vi systemet ordre om at bensinmotoren både skal sørge for at vi cruiser frem og lade batteriet så det blir 90 prosent fullt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Største bilsalget i Norge på 31 år

Tilpasset målemetoden

Det tar sin tid og forbruket som var nærmest neglisjerbart på de første milene øker dramatisk. På slutten av den 152 kilometer lange turen punsjer vi inn helelektrisk og tømmer så godt som hele batteriet igjen.

Fasiten, med fulladet batteri ved start, en snittfart på 71 km/t, flate veier og pluss elleve grader ute, blir et forbruk på 0,56 liter per mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At BMW oppgir 0,2 liter kan ikke BMW noe for. Det kommer av kjøresyklusen som brukes for å måle de offisielle tallene.

BMW, som alle de andre produsentene av hybrider, har tilpasset størrelsen på batteriet og tunet elektronikken slik at 530e skal oppnå et gunstig resultat.

Strømmen fra batteriet ledes til en motor som er koblet sammen med girkassen. El-motoren brukes også til å regenerere strøm når vi slipper gassen eller bremser. Systemet er flott tunet og vekslingen mellom bensin og strøm er ikke merkbar.

Batteriet til BMW 530e har en kapasitet på 9,2 kWh. Mercedes E 350 e har batteri som rommer 6,8 kWh. Audis utvalg av ladbare hybrider er foreløpig marginalt, men Q7 e-tron er utstyrt med et «gigantisk» batteri på 17,4 kWh. Den nye helelektriske Golf-modellen har et batteri på 24,2 kWh som veier 318 kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW oppgir at den helelektriske rekkevidden er på snaut 50 kilometer. Det stemmer ganske bra med vår erfaring, vel og merke fordi vi kjører med silkefot på gasspedalen og bare en eneste gang, et par sekunder, lar oss friste til utnytte alle kreftene og hele momentet til systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da er bilen rask nok for dem som ikke er på jakt etter en sportsbil.

Les også: VW tilbakekaller 700 000 biler

Tyngst i hekken

Batteriene som er plassert bak gjør bilen litt tyngre enn en ren bensinbil, men de bidrar også til å forskyve vekten mot hekken. 52 prosent hviler på bakhjulene.

Sammen med et avansert system for kraftfordeling mellom bakhjulene virker bilen helt nøytral på de svingete veiene vi kjører. 530e har innstillingsmuligheter for kjøreoppsett.

Bilen endrer karakter i «Sport», men det er en moderat endring som ikke i særlig grad påvirker følelsen av komfort som preger bilen. I økonomimodus føles bilen som en fullastet, undermotorisert lastebil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støyen er upåklagelig godt dempet. Med et vel av justeringsmuligheter skal det godt gjøres ikke å finne en behagelig sittestilling foran. Bak er det god plass, selv om midtsetet nok må regnes som en nødløsning. Hybridutstyret spiser opp litt av bagasjeplassen. I en vanlig 5-serie rommer bagasjerommet 530 liter. I hybridversjonen er det på 410 liter.

Interiøret i bilen vi kjører er en sober blanding av fine materialer. Skjermen over midtkonsollen betjenes via en knott på konsollen mellom setene. Det er en god løsning, mener vi.

Navigasjonen er pinlig nøyaktig, uten at den blir for masete med altfor mange advarsler og påminnelser. Konsollen mellom setene er diger, men dessverre har den altfor liten plass til ting og tang. Rommet hvor det er naturlig å legge fra seg mobilen er klargjort for induktiv lading av telefonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volvo vil bare satse på el og hybrid

Spar 100.000 kroner

Vi skal ikke her argumentere hverken for eller i mot ladbare hybrider. Vi konstaterer bare at BMWs hybrid er ganske gunstig priset i Tyskland. En tysker som skal bruke cirka 500.000 kroner på bil har valget mellom en 530e eller en
530i xDrive.

I Norge er den ladbare hybriden snaut 100.000 kroner billigere enn den rene bensinbilen og 30.000 kroner rimeligere enn erkerivalen Mercedes E 350 e.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen/Motor

MODERAT MODERNISERING: BMW revolusjonerer ikke design med den nye 5-serien.

BMW 530e iPerformance, sedan

Motor: Bensin, 4 syl, 2,0 liter + el synkronmotor

System hK/kW/Nm: 252 / 185 / 420

0-100 km/t: 6,2 sek

Toppfart: 235 km/t

Vekt: 1.770 kilo

L/B/H: 494 / 187 / 148 cm

Forbruk (dekkavhengig): 0,19 - 2,1 l/mil

CO2-utslipp (dekkavhengig): 44 - 46 g/km

Bagasjerom: 410 liter

Priser:

Rimeligste modell 489.400 kroner

Denne modellen 541.200 kroner

Testbilen 720.000 kroner

Pluss: Stillegående

Elegant

Komfortabel

Minus: Kort el-rekkevidde

Kjedelig

Snaut bagasjerom

Design: Moderne, men ikke oppsiktsvekkede. Elegante linjer med BMWs særpreg.

Førermiljø: Oversiktlig og komfortabelt.

Kjøreegenskaper: En behagelig kombinasjon av sport og komfort.

Ytelser: Nok krefter, men systemet innbyr ikke til sportslig kjøring.

Plass: Fire meget gode seter og en nødløsning i midten bak. Krympet bagasjerom på grunn av batterier og elektronikk.

Mye for pengene: Bare BMW 520d er billigere i Norge. Leveres ikke med xDrive.

Konklusjon: Typisk BMW stil og komfort, men ikke like typisk kjøreglede.

Score 8