Fullt kaos om elbil-parkering
Det er fullt kaos om parkeringsreglene for elbiler. I Oslo er det gratis, i Trondheim må du betale, i Stavanger må du betale halv takst, og i Bergen må du betale halv takst noen steder i sentrum.
– Vi advarte mot forvirring, og det føler vi at det har blitt, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Fra nyttår ble det opp til kommunene å bestemme om elbiler skal betale for å stå på kommunale parkeringsplasser.
Elbilforeningen har nå ved inngangen til sommerferien undersøkt om og hvor mye elbiler må betale i 57 norske byer.
Oversikten viser at i 27 byer er det fortsatt gratis å parkere for elbiler, mens 30 kommuner tar betalt.
Les også: Så mye koster bilholdet deg
Gratis i Oslo
Blant byene som fortsatt har fullt avgiftsfritak for elbiler er Oslo, Sandnes og Larvik, samt feriebyer som Horten, Grimstad og Lillesand.
I byer som Trondheim, Ålesund og Tønsberg må elbilbilister betale. Det må de også i feriebyer som Drøbak, Kragerø og Tvedestrand. Frogn kommune innfører avgift for elbiler midt på sommeren, nå i juli.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi synes det er riktig at alle biler betaler. Det var stort flertall for å innføre avgift for elbiler da vi behandlet det i kommunestyret, sier ordfører Odd Haktor Slåke (H) i Frogn kommune til Motor.
I de fleste byene med betaling må elbilene betale det samme som fossilbilene, selv om regjeringen i siste statsbudsjett la opp til halv takst for elbileiere.
Les også: Vi har testet fire av de mest populære elbilene, og disse to skiller seg klart ut
Forvirrende unntak
Men det er ikke så enkelt at det er enten-eller. Mange byer har innført delvis betaling, som gjør det svært forvirrende for elbileierne:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- I Stavanger må elbilbilister betale halv pris av normaltakst.
- I Fredrikstad må man betale på plassene i sentrum, men ikke i parkeringshusene og utenfor sentrum
- I Sarpsborg må man betale på korttidsplasser men ikke på langtidsplasser.
- I Mandal er det gratis å parkere for elbiler de to første timene.
(Saken fortsetter under)
Forskjellig praksis i nabobyene
I nabobyer kan det være stikk motsatt regler. I Skien er det gratis å parkere for elbiler, mens man må betale i Porsgrunn. Det samme gjelder Fauske og Bodø samt Drammen og Kongsberg, hvor man må betale i Bodø og Kongsberg, men ikke i Fauske og Drammen.
Artikkelen fortsetter under annonsenElbilforeningen har laget en landsomfattende oversikt.
– Men de lokale reglene er i noen byer så vanskelige å forstå at elbilforeningen tar forbehold om at vi har forstått de lokale vedtakene riktig, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i elbilforeningen.
Les også: Nå må også elbilbrukerne betale bompenger
Ingen krav om info
På toppen av det hele er det slik at kommunene ikke må skilte at det er betaling for elbiler.
– Skiltpraksisen varierer, derfor må elbilbilistene selv sjekke de lokale reglene der de bor og dit de reiser, sier Petter Haugneland.
I Ski utenfor Oslo har det ikke vært informasjon på parkeringsskiltene om at elbileiere må betale parkeringsavgift. Det har ifølge lokalavisen Østlandets blad ført til at rekordmange elbileiere har fått parkeringsbot.
Les også: Her er 25 gode veikroer for deg som skal på tur i Norge
Artikkelen fortsetter under annonsenKrever retningslinjer
Elbilforeningen etterlyser sentrale retningslinjer for gebyrstørrelse, skilting og informasjon om betaling.
– Dette må på plass snarest mulig slik at vi også får sikret at elbileierne må betale maks halv takst, slik et flertall på Stortinget også ønsker, sier Haugneland.
Motor har spurt Vegdirektoratet om når retningslinjer kommer. Men vår henvendelse ble mandag ikke besvart.
Les også:
Her er elbilene som fjerner rekkevidde-angsten
10 ting du må vite om «nye» Nissan Qashqai
Fem prosent av trafikken, 50 prosent av skadene
Saken er opprinnelig publisert på Motor.no