Test: Endelig suksess for i3

Dette er BMW i3. Se video i vinduet over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er allerede fem år siden BMW lanserte i3. Salget tok imidlertid ikke skikkelig av før utgaven med 312 kilometers rekkevidde kom sist høst. Hittil i år er dette Norges nest mest solgte bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW i3

Motor: Elmotor 125 kW/170 hk, dreiemoment 250 Nm. Litiumion batteri 27,2 kWh.

Oppgitt ladetid: 8 timer

Lengde/bredde/høyde: 400/178/158 cm

Vekt: 1.245/350 (i kg, inkl fører/nyttelast)

Hengervekt: 0 kg

Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP)

Sikkerhet voksne: 86 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Sikkerhet barn: 81 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Opplyst forbruk (kwh/mil): 1,26 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Vårt målte forbruk (kwh/mil): 1,40 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 90 kilometer, start med fulladet batteri)

Opplyst rekkevidde: 312 km (opplyst av fabrikken)

Vår målte rekkevidde: 200 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i + 6 grader)

CO2 (g/kg): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

NOx (mg/km): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Støy (80 km/t): 69,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)

Akselerasjon (0-100): 8,2 sekunder (målt med to personer i bilen)

Akselerasjon (50-80): 2,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)

Bremselengde (80-0): 25,3 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)

Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)

Takhøyde foran/bak: 100/92 cm (målt av Motor)

Beinplass bak: 71 cm (målt av Motor)

Bredde bak: 124 cm (målt av Motor)

Bagasjerom (liter): 260 (oppgitte fabrikktall)

Bagasjerom (maks lengde): 81/161 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)

Bakkeklaring: 13,0 (målt av Motor)

Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.

Da BMW bestemte seg for å bygge en elektrisk bil, bestemte de samtidig at dette ikke skulle være en avlegger av en eksisterende modell.

Fabrikken tok i bruk lette og dyre materialer som aluminium, kullfiber og plast for å kompensere for den ekstra vekten til batteriene.

Resultatet er at i3 ikke er tyngre enn en tradisjonell bil i samme klasse.

Designen er også spesielt. Noen forelsker seg i det. Noen liker det ikke. Også innvendig er designen framtidsrettet.

Etter fem år virker i3 fortsatt svært moderne, men funksjonene er samtidig enkle å bruke.

Med en lengde på bare fire meter og kort svingradius, er i3 skreddersydd for bykjøring.

Noe av det den mangler i lengde, tar den igjen i høyde. Derfor føles bilen rommelig fra førerplassen, og du har fin oversikt over trafikken. Baksetet er bare for to og bagasjerommet det minste hos de fire elbilene vi har testet i vår (i3, Renault Zoe, Opel Ampera-e og Hyundai Ioniq).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW i3 kommer i to utgaver:

Med en batteripakke på 18,8 kWh, rekkevidde på 190 kilometer og pris fra kr 252.000,-. Bilen vi tester har 27,2 kWh batteri, oppgitt rekkevidde på 312 kilometer og pris fra 268.300 kroner.

Du kan også få den med en liten motor som lader batteriet under kjøring. Men da er den ikke lenger avgiftsfri og du kan pluss på 100.000 på prisen.

Miljø og forbruk: 9/10

Vi målte forbruket til 1,40 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på i underkant av 200 kilometer. Fabrikken oppgir 310 på en god sommerdag. Tester Nosk elbilforening har gjort kan tyde på at batteripakken har noe større kapasitet enn oppgitt (33 mot 27 kWh), og i så fall blir rekkevidde også noe lenger. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pris: 7/10

I utgangspunktet ser ikke startprisen på 268.300 kroner for en i3 med 310 kilometer rekkevidde så gal ut. Denne bilen har imidlertid svært lite utstyr som standard. For å få utstyr som er noe i nærheten av det du får på Hyundai Ioniq, må du plusse på minst 100.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Driftskostnader: 9/10

BMW har høye delepriser og servicekostnader. Importøren garanterer 70 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 100.000 kilometer. På resten av bilen gir BMW 5 års nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.

(Saken fortsetter under)

I3 er høybygd, noe som gjør at oversikten fra førerplassen er svært god.

Annenhåndsverdi: 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe over snittet i klassen i bruktmarkedet. Vi mener at utstyrspakken Comfort Advanced vil få bilen til å holde seg best i pris og utgaven med den store batteripakken vil holde seg vesentlig bedre i pris.

Praktisk: 5/10

BMW i3 er bare fire meter lang, registrert for fire og har et bagasjerom på 260 liter. Dette er det minste bagasjerommet at alle testbilene. Både foran og bak sitter du høyt og har god utsikt. Den smale bakdøren åpner «feil» vei og gir OK atkomst til baksetene, men det er trangt å få på plass barn i stol. For å åpne og lukke bakdøren, må først fordøren åpnes. Upraktisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhet: 7/10

BMW i3 fikk fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2013. Ting som trakk ned var høy belastning i nakke ved påkjørsel bakfra og høy belastning i brystet til føreren i sidekollisjon med stolpe. Barna sitter sikkert bak, men bilen er aggressiv mot fotgjengere som den kjører på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Design: 9/10

Bilen har en spennende design utvendig, som mange forelsker seg i. Innvendig er bilen elegant og det er brukt fine materialer. Oversikten over betjeningshendler og knapper er god og oversikten ut det samme.

Utstyr: 5/10

i3 i rimeligste utgave mangler de meste av moderne utstyr – både på komfort og sikkerhet. Du får ikke automatisk klimaanlegg, navigasjon, fartsholder eller regnsensor. Bilen har ikke kollisjonsvarsler, automatisk bybrems for andre biler eller fotgjengere, LED-lys, blindsone- eller kollisjonsvarsler og så videre. På den dyreste i3-utgaven er utstyret bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Komfort: 7/10

Med automatgir er i3 lettkjørt, setene er relativt faste og kunne gjerne hatt litt mer sidestøtte. Fjæringskomforten på landeveien er relativt god. Når underlaget er dårlig, blir hjulopphenget i stiveste laget.

Kjøreegenskaper: 8/10

Styringen er presis og stabiliteten i krappe manøvrer god. Dette skyldes blant annet batteripakken i bunnen av bilen som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Med 170 hester under panseret er bilen kjapp i akselerasjonen, med 8,2 sekunder fra 0-100 km/t på vår måling.

Totalt: 73 av 100 poeng

Ulrica Risberg, direktør for marked og kommunikasjon i NAF:

«Denne bilen passer for folk som setter pris på spennende design, som kan klare seg med to plasser bak og et relativt lite bagasjerom.»

Les også: Et kinderegg av en bil

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no