Han var alle gruppebilders far

Artikkelen fortsetter under annonsen

For snart hundre år siden fikk en britisk fotograf titusener av amerikanske soldater til å stille opp på verdens største gruppebilder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å instruere en gjeng masete familiemedlemmer til å posere riktig og se inn i kamera kan være et mareritt. Det er jo vanskelig nok å ta bilde av én person.

Forestill deg da at du har ansvaret for flere tusen mennesker som skal utgjøre den perfekte komposisjon.

Det var dette ansvaret han hadde, den britisk-amerikanske fotografen Arthur Mole (1889-1983). I tiden rundt første verdenskrig fikk han titusener av amerikanske soldater til å stille opp i kunstneriske formasjoner foran kamera.

Les også: De ble udødeliggjort gjennom dødsmasker

Sammen med fotografkollega John D. Thomas reiste Mole fra militærforlegning til militærforlegning for å skape sine banebrytende gruppebilder.

Resultatet ble en fantastisk koreografert bildeserie der levende mennesker utgjorde patriotiske symboler og ikoner som den berømte frihetsklokken (Liberty Bell) i Philadelphia og president Woodrow Wilson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan se eksemplene i videoen øverst.

Ned til minste detalj

Bildet av USAs tidligere president Wilson er i dag det kanskje mest kjente fotografiet til Arthur Mole, samtidig som det er beskrivende for Moles arbeid.

Bildet av presidenten ble tatt på Camp Sherman Chillicothe, Ohio i 1918 og kom i stand etter at Arthur Mole tok regien på 21.000 soldater og fikk dem til å stille opp i formasjon basert på detaljerte markeringer på bakken.

Les også: Se detaljerte fotografier fra Norge i forrige århundre

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er en enestående, nærmest illusjonsaktig visualisering av presidenten - hvor vi som seere både fokuserer på enkeltpersonene som utgjør bildet, samt lar oss fascinere av den samlede soldatmassen.

Rynker, brilleglass, detaljene i øret, øyne og øyenbryn, silhuett - alt skapt av soldater i stram givakt spredt over 215 meter. Det er presisjon ned til minste detalj.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidkrevende og omfattende

Til fotografiet av våpenskjoldet ble 30.000 soldater benyttet, mens 25.000 soldater måtte trå til for å gjenskape den berømte frihetsklokken, hvor Mole også klarte å få fram den karakteristiske sprekken. 18.000 soldater trengtes til fotografiet av Frihetsgudinnen, hvorav sytten soldater var nok for å lage fundamentet, mens hele 12.000 måtte til pers for å danne flammen i gudinnens fakkel.

Les også: Første foto av mennesker

På grunn av bildenes kompleksitet tok det som regel en uke å planlegge fotograferingen. Deretter tok det flere timer å få soldatene stilt opp på plass.

Bildene ble tatt fra et over tyve meter høyt tårn.

Les også: Historisk bilde av Billy The Kid kjøpt for 16 kroner

Levende fotografier

Selv kalte Arthur Mole sin spesielle fototeknikk «living photographs» (levende fotografier). Begrunnelsen var trolig at gjenstander og symboler ble gjort levende av de tusener av soldater som stilte opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er også mulig å snu på det, og forestille oss at menneskene ble redusert fra å være levende vesener til å bli en del av døde emblemer.

Sikkert er det i hvert fall at etterspørsel etter slike gigantiske massefotografier avtok på 1920-tallet. Dermed returnerte Mole sammen med sin partner tilbake for å drive med mer ordinær fotografering i sitt fotostudio i Zion, Illinois.

Flere av bildene til Mole og Thomas befinner seg i dag i samlingen til Chicago Historical Society, Museum of Modern Art samt i USAs nasjonalbibliotek, Library of Congress.

Les også: Fant 3D-bilder av Abraham Lincoln

Kilder: Oddee.com, Library of Congress, Daily Telegraph, Wikipedia, Georgeglazer.com.