Scandinavian Star-kommisjonen: Ingen holdepunkter for sabotasje

Følg direktesendingen her.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes ingen holdepunkter for at brannen på Scandinavian Star i 1990 skyldtes sabotasje, mener granskingskommisjonen. Men myndighetene får kraftig kritikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag klokka 12 overleverte kommisjonen, som har vært ledet av sorenskriver Frank Kjetil Olsen, sin rapport til stortingspresident Olemic Thommesen.

159 mennesker, de fleste nordmenn, omkom i ulykken på bilferja natt til 7. april 1990.

Scandinavian Star var på vei fra Oslo til Fredrikshavn da det begynte å brenne i en bylt sengetøy utenfor en lugar ved 2-tiden om natta.

Naturlig forklaring

I rapporten konkluderer kommisjonen med at måten den katastrofale brannen utviklet seg på, har sin naturlige forklaring i overoppheting av skipets stålkonstruksjon.

Kommisjonen finner lite som støtter oppunder mistankene om sabotasje som har versert. Blant annet har det vært hevdet at et hydraulikkrør fylt av olje ble brukket av med vilje for å gi næring til brannen, og at det ble brukt diesel fra skipets beholdning for å øke brannen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette finner kommisjonen få eller ingen holdepunkter for etter vitneforklaringer om hva som skjedde og når.

Avviser forsikringssvindel

Kommisjonen avviser også påstandene om at brannen ble påsatt for at eierne skulle få utbetalt forsikringssummen. Det er ingen ting som tyder på at skipet var overforsikret eller at dette skulle være i eiernes interesse, konkluderer granskerne.

Heller ikke politiet fant holdepunkter for et mulig økonomisk motiv bak brannstiftelsen da etterforskningen ble gjenopptatt i 2014.

I tillegg til å gjennomgå all tilgjengelig dokumentasjon, har kommisjonen innhentet forklaringer fra 70 personer. Dette inkluderer personer som ikke tidligere har vært avhørt av politiet i saken.

Kritikk av myndighetene

Myndighetene, i særdeleshet Helsedepartementet og Helsedirektoratet, får derimot til dels kraftig kritikk for oppfølgingen av overlevende, pårørende og etterlatte.

Kommisjonens hovedinntrykk er at det har vært lite eller intet politisk fokus på helsemessig og psykososial oppfølging

- Det er kritikkverdig at Helsedirektoratet ikke tok et større ansvar for den langsiktige oppfølgingen, heter det i rapporten.

Scandinavian Star-ulykken:

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste nordmenn.

* I mai 2015 vedtok Stortinget å oppnevne en egen granskingskommisjon, ledet av sorenskriver Frank Kjetil Olsen. Torsdag la kommisjonen fram sin rapport, der de avviser mistankene om sabotasje.

* Også i 1991 ble det gjennomført en gransking under ledelse av Tore Schei. Flere av Schei-kommisjonens funn har vært omstridt.

* En ny etterforskning av saken ble satt i gang i 2014 for å avklare om de mange brannene om bord var påsatt og undersøke mistanker om forsikringssvindel. Saken ble henlagt av politiet i 2016 på grunn av mangel på bevis.

* Henleggelsen ble påklaget, men ble opprettholdt av statsadvokaten.

* Under den første etterforskningen ble det funnet mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble i 1991 dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. Politiet mener imidlertid det ikke kan fastslås at han var gjerningsmannen, selv om det var grunnlag for mistanke.