Nordmenn urolige for sikkerheten på nett

Tre av fire nordmenn er utrolige for sikkerheten på nett. Illustrasjonsfoto/Colourbox.com
Tre av fire nordmenn er utrolige for sikkerheten på nett. Illustrasjonsfoto/Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om ett år innføres personvernforordningen (GDPR) i Norge. Da kan nordmenn velge å «bli glemt» på nett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye personvernforordningen, også kalt GDPR, trer i kraft i EU og EØS-land, inkludert Norge, 25. mai neste år.

– Få nordmenn kjenner til ordningen

Ordningen skal styrke personvernet og gir således nordmenn rett til å få personopplysninger slettet fra selskapers databaser.

Tjeneste- og programvareselskapet Tieto og SIFO har i kjølevannet av denne ordningen utført en undersøkelse som viser at hele tre av fire nordmenn er urolige for sikkerheten på nett.

– Undersøkelsen viser at de fleste av oss er bekymret for egen sikkerhet på nett, men samtidig at mer kunnskap om rettigheter er nødvendig for å ha kontroll. Det er alarmerende at så få nordmenn kjenner til det kommende regelverket GDPR og hva det vil bety for dem, ikke minst sammenlignet med tilsvarende tall fra Sverige, sier Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT Norge i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dataekspert mener å ha funnet en måte å stanse dataangrepet på

Datatruslene øker

Undersøkelsen viser også at hele 94 prosent vil at organisasjoner som berøres av datainnbrudd, skal informere om dette innen 24 timer.

48 prosent oppgir at de kan tenke seg å be selskaper om å slette lagret brukerdata om seg selv.

Kun én av 20 kjenner til den kommende personvernloven som vil gjøre dette mulig.

– Datatrusler øker og forbrukerne har blitt mer engasjert i hvordan selskaper og organisasjoner behandler personlig data. Samtidig er bevisstheten om den nye personvernloven lav, og få kjenner til den styrkede beskyttelsen den gir forbrukerne. Vi må sørge for å øke kunnskapen blant folk flest – det er viktig for å sørge for en sikker håndtering av persondata og god beredskap mot datainnbrudd, sier Christian Schøyen, country manager i Tieto Norge i en pressemelding.

Les også:

Vanlige brudd på personvern kan senke sosiale tilbud

– Fullstendig mangel på forståelse for barns rettigheter og privatliv

Forbrukerrådet mener kommunene ikke ivaretar personvern