Slår alarm: Mange kjører med livsfarlige dekk

SLITTE DEKK: Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver NAF mener det er viktig å sjekke mønsterdybde når man setter på nye dekk. Han fraråder også bilister å kjøre på piggfrie dekk på sommeren, selv om det er lov. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SLITTE DEKK: Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver NAF mener det er viktig å sjekke mønsterdybde når man setter på nye dekk. Han fraråder også bilister å kjøre på piggfrie dekk på sommeren, selv om det er lov. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF ber bilister sjekke dekkene sine nøye.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om fristen for å legge om til sommerdekk på bilen for lengst har gått ut, finnes det bilister som ikke har byttet.

Faktisk er det lov å kjøre med piggfrie dekk på sommeren, men NAF er ikke spesielt glad i denne regelen.

De forteller at piggfrie dekk er laget for vinterføre, og i varmegrader og på vått føre er bremselengden lenger enn med vanlige sommerdekk.

– Det kan være livsfarlig for både deg selv og dine medtrafikanter, advarer kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til Dinside.

Les også: I år bør du velge et av de dyrere sommerdekkene

Fare for vannplaning

Produktsjef Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann støtter skepsisen til å kjøre med piggfrie dekk om sommeren.

PIGGFRITT: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF advarer mot å kjøre piggfritt om sommeren. Foto: NAF
PIGGFRITT: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF advarer mot å kjøre piggfritt om sommeren. Foto: NAF

– På vinterstid kjører folk etter forholdene, men slik er det dessverre ikke i sommerhalvåret, sier Haukenes.

Har du derimot lagt på sommerdekkene du brukte i fjor må du være på vakt. Mønsterdybden i dekkene må være minst 1,6 millimeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF anbefaler imidlertid mønsterdybde på minst 3 millimeter for å minste risikoen for vannplaning, skriver Dinside.

Les også: Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

Så farlig er det

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, faren for vannplaning øker betraktelig.

Så om du fortsatt her de piggfrie dekkene på bilen, bør du skifte dem ut med sommerdekkene snarest.