Bank Norwegian har 738.000 kredittkortkunder
Bjørn Kjos skor seg på kredittkort-kunder.
Bankvirksomheten til Norwegian-konsernet har nå over én million kunder. 738.000 av dem er kredittkortkunder, 158.000 er lånekunder og 136.000 er innskuddskunder, melder Bank Norwegian i rapporten for 1. kvartal.
Det syntes også på selskapets driftsresultat. Resultat før skatt landet på 434 millioner kroner. Det er klar bedring sammenlignet med samme periode i fjor hvor resultat før skatt endte på 220 millioner kroner.
Ifølge kvartalsrapporten har Bank Norwegian lånt ut over syv millioner kroner til kredittkortkunder.
Les også: Bjørn Kjos: – Jeg kommer ikke til å holde på til jeg er 80 år
Fått mye kritikk
Bank Norwegian er i ferd med å bli en av de største tilbyderne av kredittkort og forbrukslån på det norske markedet. Det har ikke gått upåaktet hen. I desember 2016 ble Kjos-banken utpekt som bransjeversting av forbrukerøkonom og «Luksusfellen»-programleder Hallgeir Kvadsheim.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI et intervju med E24 hevdet Kvadsheim at Bank Norwegian har lånt ut altfor mye penger til folk som ikke har godt av det.
– Jeg ønsker å komme med en sterk advarsel mot Bank Norwegian, sa Kvadsheim til E24.
I april besluttet regjeringen innføre en ny forskrift om markedsføring av kreditt for å sette en stopper for aggressive selgere, noe som innebærer at Bank Norwegian skal kutte i markedsføringskostnadene, ifølge DN.
Les også: Bjørn Kjos: – Håper vi blir tilgitt
– Lite mislighold
Styreleder og gründer Bjørn Kise i Bank Norwegian var tilstede på presentasjonen av kvartalsresultatene. Til DN sier han at banken har fått mye ufortjent kritikk.
– Det fremstår som om Bank Norwegian pusher lån til alkoholiserte, narkomane, arbeidsløse ungdommer. Det er ikke tilfelle i det hele tatt. Vi har 1.000.000 kunder. 738.000 av dem er kredittkortkunder, det er flyselskapets beste kunder som bruker dette i fordelsprogrammet sier Kise til DN og fortsetter:
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er veldig lite mislighold. 136.800 kunder er innskuddskunder, og 158.300 er forbrukslånskunder. Den siste andelen utgjør kun 15 prosent av dem som søker på forbrukslån i banken. De resterende 85 prosent får avslag. Av de 15 prosentene, er det kun to prosent som har mislighold.
Les også: