Ingen service - da blir det heller ingen garanti

At servicene er fulgt er kjempeviktig å passe på når du kjøper bruktbil. Illustrasjonsbilde.
At servicene er fulgt er kjempeviktig å passe på når du kjøper bruktbil. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da kan det bli dyrt. Veldig dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei

Har nettopp kjøpt en brukt Volvo V60 2015-modell. Bilen har gått 46.000 km. Første service på bilen ble tatt på 42 000 km.

Gjelder fortsatt nybil-garantien eller går den ut ettersom som servicen på 20.000 ikke ble gjort?

Benny svarer:

Oppps - det var langt hopp til første service. Nesten tre år...

Har du sjekket om det kan være tatt noen service før det, som kanskje ikke er stemplet inn i boka?

Vi i Norge har verdens beste nybilgaranti-ordning, hele 5 år på de aller fleste bilmerker. I de fleste andre land er nybilgarantien fra ett til tre år. I tillegg har vi svært gode reklamasjonsrettigheter.

En forutsetning for at garantien skal gjelde er at bilen har fulgt fabrikantens krav til service og vedlikehold. Det vil for Volvo sin del si en gang i året, eller maksimalt 30.000 kjørte kilometer (20.000 for 1,6-liter D2 diesel). Den vil vekselvis variere mellom en enkel oljeskiftservice og en litt større service hvert annet år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av mine kjepphester er dette med servicehistorikk. Den er utrolig viktig. Både for at bilen skal få nødvendig vedlikehold, men også få tatt nødvendige oppdateringer underveis. Det er en del kampanjer som ikke er tilbakekallingskampanjer, men som automatisk gjøres når bilen er inne på nettopp service.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet viktig moment er at servicehistorikk sier en god del om tidligere eier og vedkommendes forhold til bilen.

Det er en grunn til at denne V60-en koster over én million...

Kan komme til å koste dyrt

Derfor mener jeg at serviceboka og servicehistorikken er både det første og det viktigste man sjekker ved kjøp av en nyere bruktbil. Ja, eldre biler også for den saks skyld.

Du må nok derfor ikke regne med at garantien på din bil automatisk gjelder her – om bilen har hatt bare en service i løpet av tre år. Litt kort og brutalt kan man si: Ingen service – ingen garanti. Ettersom tidligere eier ikke har oppfylt sine forpliktelser her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men når det er sagt så skal jeg ikke være for kategorisk. Det vil nok komme an på hvilke feil som evt. oppstår. Skjærer veivakselen seg, så vil man nok kunne si at dette skyldes manglende service og man må være forberedt på å dekke dette selv..

Men om det går i stykker en elektronikkboks oppunder dashbordet, har dette lite med service å gjøre uansett og vil trolig dekkes. Volvo er vanligvis ganske greie slik. Så jeg skal ikke svartmale det helt, men jeg stusser allikevel litt over at noen kjøper en vare til flere hundre tusen kroner og ikke passer bedre på. Ville som sagt sjekke med Volvo om det kan være noe feil her, og at service er tatt.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med ny og fin bruktbil. Det er ikke mye feil med Volvo V60, så jeg vil tro at dette går veldig fint og at du får den hjelpen du trenger tross alt!

Les også: Dette varselet kan du faktisk lure deg unna

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Denne saken ble først publisert på Broom.no