På tuk-tuk-eventyr i India

Fredrik Simonsen, Ole Christian Fjell og Bjarte Lønøy i Trivandrum. Første oppdrag gikk ut på å ta bilde av seg selv og tuk-tuk sammen med tempel. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre venner pakket sekken og tilbakela 1.100 kilometer i indisk autorickshaw-løp. Det de lærte, var at det ikke er noe vits å stresse i India og at fornuften ikke alltid seirer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historien starter en høstkveld i Oslo i fjor da Ole Christian Fjell var ute og spiste sammen med noen venner. I løpet av kvelden spurte kameraten Bjarte Lønøy om noen kunne tenke seg å bli med på et tuk-tuk-løp i India – Rickshaw Challenge. Etter en kort forklaring på hva det dreide seg om, meldte Ole Christian sin interesse.

Siden de trehjulte kjøretøyene har for uvane med å bryte sammen, og det faktum at ingen av de to var spesielt bevandret i motorer, ble ballen lagt midlertidig død. Så, i november kom Ole Christian i prat med kompisen Fredrik Simonsen som straks tente på idéen.

– Han har mekket masse på motorer, i tillegg til å ha flylappen og drevet med båtsport. Da sendte jeg en melding til Bjarte og sa jeg hadde fikset en «mekaniker». Etter det gikk det veldig fort og vi meldte oss på løpet i desember, forteller Ole Christian til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplevelser fremfor tidspress

Tar du turen til Indias gater, vil du raskt oppdage at det finnes tusenvis av trehjulte taxier kalt autorickshaw, på folkemunne bedre kjent som tuk-tuk. De brukes vanligvis til transport av folk gjennom travle gater for en billig penge, men kjøretøyet har også vist seg egnet til racing.

For 2.400 euro, fikk gutta blant annet «pimpet» opp tuk-tuken etter deres ønsker. Foto: Privat
For 2.400 euro, fikk gutta blant annet «pimpet» opp tuk-tuken etter deres ønsker. Foto: Privat

Rickshaw Challenge kom som følge av den stigende interessen for eventyrturisme i Sør-India, og det første løpet fant sted i 2006. I dag arrangerer Rickshaw Challenge fem løp i løpet av året der det først og fremst handler opplevelsene underveis, snarere enn å være førstemann i mål på best mulig tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange vil kanskje huske NRK-duoen Team Bachstad som for noen år siden la ut på liknende tur med autorickshaw. Ole Christian Fjell forteller at han hadde sett noe av serien, men den inngikk ikke som et punkt på guttas forberedelsesliste før avreise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De forberedelsene vi gjorde var vel ikke så mye. Vi kjøpte med oss litt utstyr som vi trodde kunne være greit å ha med på turen, som for eksempel myggnetting, førtehjelpskrin og duck tape.

Les også: Studie: Reise gir høyere lykkefølelse enn bryllupsdagen

«Pimpet» opp tuk-tuken

Ingen av de tre hadde kjørt tuk-tuk eller satt sin fot på indisk jord før de meldte seg på løpet. Men Ole Christian forteller at de er godt reisevante:

– Jeg kjørte USA på tvers fra New York til San Francisco da jeg var 20 sammen med fire kamerater. I tillegg har jeg kjørt på rundtur i Europa tre ganger, en av gangene sammen med Bjarte.

– Hvor mye koster det å være med på noe slikt som Rickshaw Challenge, og måtte dere skaffe deres egen autorickshaw?

– Det kostet noe slikt som 2.400 euro (cirka 22.500 kroner) per lag, men du kan også kjøpe en billigere pakke til 1.600 euro (litt over 15.000 kroner). Uavhengig av prispakke får man låne en tuk-tuk og diverse utstyr å ha med seg. Ved å betale mer, fikk vi i tillegg hotellpakke med frokost, en mer stylet tuk-tuk som de malte og dekorerte etter våre ønsker, samt bedre seter og anlegg i tuk-tuken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Det er det beste jeg har gjort for meg selv

Troll, arabere og Oktoberfest

Lørdag 8. april gikk startskuddet for Malabar Rampage-etappen der de tre nordmennene kjørte ut som nummer tolv i rekken. De kalte seg Tuk Tuk Trolls, og «fartsvidunderet» var stilfullt dekorert med trollmotiver.

Gutta i ferd med å løse ev av løpets underholdende oppgaver: Ta bilde hvor de plukker opp en lokal og kjører taxi med vedkommende. Foto: Privat
Gutta i ferd med å løse ev av løpets underholdende oppgaver: Ta bilde hvor de plukker opp en lokal og kjører taxi med vedkommende. Foto: Privat

– Man fikk ekstra poeng for kostymer, så vi kjøpte en araberdrakt hver da vi mellomlandet i Qatar på vei til India. I tillegg tok vi med oss tre «carry me»-kostymer i Oktoberfest-tema, forteller Ole Christian.

Etappen på 1.100 kilometer varer åtte dager og strekker seg mellom byene Trivandrum og Panaji. Underveis går ferden gjennom de indiske delstatene Kerala, Karnataka og Goa. Strekningen byr på historiske byer og naturskjønne utsikter.

– Hver dag fikk vi tildelt minst to utfordringer. Disse oppgavene var veldig morsomme og gjorde at folk ikke bare kjørte fortest mulig fra A til B. Dette kunne være alt fra å ta bilde med hele laget med tuk-tuken foran kjente landemerker, plukke opp en lokal og kjøre taxi med vedkommende, eller ta bilde med hellige menn, politi, eller elefant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Reisebyrå: – Alle kan ha godt av å reise alene

– Ikke tenk logisk

Hver morgen sto trioen opp rundt klokken 06.00 og hoppet mer eller mindre rett inn i Rickshawene, klare for ny etappe og oppgaver.

– Vi kjørte som regel til 16-18 tiden. Så var det ut å spise middag og ta noen øl med alle som var med. Det er ikke tvil om at vi har skaffet oss noen nye venner på turen og det indiske folket er veldig hyggelige. I løpet av de tre ukene vi var der, opplevde vi ikke antydning til noe negativt hos lokalbefolkningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ole Christian skryter av opplegget underveis i løpet. Blant annet hadde de et godt støtteapparat med følgebiler hele veien for samtlige deltakere hvis det skulle bli problemer underveis.

– En lastebil kjørte bagasjen for alle og det var seks mekanikere som fulgte løpet nordover. Disse gikk også over tuk-tukene hver kveld så vi slapp å tenke på det selv. Hele løpet var veldig bra organisert og alle lagene kom seg helskodd igjennom løpet. På tross av den helt ville trafikken det er på de indiske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Bildet er på veien til Goa, i forbindelse med oppgaven der det handlet om å ta bilde av seg selv i kostymer sammen med hellige menn. Foto: Privat
Bildet er på veien til Goa, i forbindelse med oppgaven der det handlet om å ta bilde av seg selv i kostymer sammen med hellige menn. Foto: Privat

Besetningen på Tuk Tuk Trolls lærte fra dag én at det ikke finnes logikk i India.

– Det er ikke vits å tenke logisk. Det er veldig mye dårlige veier, og lite firefelts motorvei opp langs hovedveien fra sør til nord-vest, forklarer Ole Chrisitan til ABC Nyheter.

– De verste trafikantene er overraskende nok bussene, de presser seg fram og kjører forbi i svinger og der de vil. Det er forventet at man bremser når du møter trafikken i ditt kjørefelt, vi måtte også kjøre godt ut av veien et par ganger for ikke kollidere.

Les også: Dette er ekte reiselyst – solgte ALT for å se verden

Pensjonister og barnefamilier

Ole Christian er tydelig på at alle i utgangspunktet kan melde seg på Rickshaw Challenge, uavhengig av alder eller erfaring fra liknende løp.

– Rickshaw Challenge er virkelig noe alle kan melde seg på, men det kan være tøft fordi det var varmt og mye kjøring. Men det var barn ned i 10-12 årsalderen som var der med foreldrene og de storkoste seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var også med fire damer i 50-årene fordelt på to tuk-tuker, og det var to tuk-tuker med mannlige pensjonister. Ett av mine favorittnavn på tuk-tukene, tilhørte to av pensjonistene fra England; Retired, Not Expired.

Her poserer 18 av de 24 tuk-tukene som deltok i årets utgave av Malabar Rampage. Som vi ser er det god variasjon i både kjønn og alder på deltakerne. Foto: Privat
Her poserer 18 av de 24 tuk-tukene som deltok i årets utgave av Malabar Rampage. Som vi ser er det god variasjon i både kjønn og alder på deltakerne. Foto: Privat

Les også:

Stan (58) søkte og vant jobb som østerriksk eneboer

Gjestmildt og ektefølt på reise

Slik unngår du å bli nektet ombordstigning