Han «ofrer livet» for din sikkerhet i trafikken

Det går hardt for seg når krasjtest-dukkene starter på dagens arbeidsoppgaver. Dataene de høster inn for innsatsen, er med på å redde liv i trafikken. Foto: AFP Photo / Anne Lebreton
Det går hardt for seg når krasjtest-dukkene starter på dagens arbeidsoppgaver. Dataene de høster inn for innsatsen, er med på å redde liv i trafikken. Foto: AFP Photo / Anne Lebreton
Artikkelen fortsetter under annonsen

Krasjtest-dukker har gitt oss verdifull data i arbeidet for tryggere biler i trafikken, men moderne kjørevaner utfordrer den tradisjonelle innsatsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Tesla Model S treffer den solide veggen i 65 kilometer i timen, høres ut som en eksplosjon. I løpet av et øyeblikk er bilens luksuriøse utseende forvandlet til et rykende kaos av metall og knust glass, omgitt av vrakrester som ligger spredt ut.

I bilvraket befinner det seg en livløs mannsperson ikledd blå T-skjorte og korte shorts. Hodet hans henger fremover og glassbiter fra den knuste frontruten ligger strødd.

«Mannen» er heldigvis en krasjtest-dukke, og nærkontakten mellom bil og vegg har akkurat gitt verdifull informasjon som vil kunne redde liv fra å gå tapt.

Utfordres av moderne kjørevaner

Når en bil krasjes under kontrollerte rammer, skjer det alltid det alltid med krasjtest-dukker; sjåfør, en passasjer og gjerne to små barn i baksetet. Via flere ulike elektroder og måleapparater er dukkene koblet opp mot en datamaskin som registrerer hva som skjer i kollisjonsøyeblikket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sensorene forteller oss hvor hardt og hvor fort hodet og kroppen traff rattet, beskyttelsesgraden hos kollisjonsputene, hvor godt bilbeltet satt og om eventuelle andre kroppsdeler fikk skader.
Resultatene brukes av bilprodusentene til å lage sikrere biler, og prosessen har dramatisk redusert antall dødsfall i trafikkulykker. Men moderne kjøre-uvaner utfordrer den tradisjonelle innsatsen for å holde dødeligheten nede.

Les også: Her varsler Teslaen om ulykken – før den skjer!

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik ser en Tesla-bi ut etter et ublidt møte med en vegg i 65 kilometer i timen. Foto: AFP Photo / Anne Lebreton
Slik ser en Tesla-bi ut etter et ublidt møte med en vegg i 65 kilometer i timen. Foto: AFP Photo / Anne Lebreton

Dødstallene stiger

I 2015 opplevde USA den største økningen i antallet dødsfall i trafikken siden 1966, og i løpet av første halvdel av 2016 så man ytterligere økning på 10 prosent, ifølge National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Distraksjoner under kjøring, som sms-teksting eller snakking i en mobiltelefonen, er en av gjengangerne.
– Bilprodusentene må finne ut hvordan unngå ulykker som følge av blant annet uoppmerksomhet fra sjåførens side, forteller Joseph Noland til AFP Relaxnews. Noland har det øverste ansvar for forskning på kjøretøy ved Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).
– Bilprodusenter legger til funksjoner som elektronisk stabilitetskontroll, fremovervendt kollisjonsvarsel og autonom nødbrems. Disse teknologiske nyvinningene kommer svært raskt, og våre undersøkelser viser at mange av dem er svært effektive. Utfordringen vår ligger i å teste den nye teknologien, forklarer Noland til AFP.
Les også: Stopper produksjonen etter denne skandale-krasjen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Holder seg oppdatert på dødsulykker

Så langt er det kun automatisk nødbrems som er blitt testet av de nye teknologiske funksjonene. I USA er det IIHS, som er finansiert av forsikringsbransjen, og det føderale byrået NHTSA som driver kollisjonstester.

IIHS har med sine testprogrammer bidratt til en dramatisk nedgang i dødelighet: omkomne ble redusert med mer enn halvparten mellom 1990 og 2012, til bare 65 for hver million biler.
– Vi ser på hvilke typer kollisjoner som sårer og dreper mennesker på veiene akkurat nå og i den forbindelse utvikler vi tester for å gjenskape et ulykkescenariet, forteller Noland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik gikk det med Volvo S90 i krasjtest

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Se hva som skjedde med Volvo S90 i krasjtest

Internasjonal forbedring

IIHS, som har base sentralt i Virginia, to timer sør for Washington, samarbeider med andre nasjonale testorganisasjoner gjennom Global New Car Assessment Program. Målet er å gjennomføre designendringer over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Behovet for å bedre sikkerheten i andre land ble dramatisk demonstrert da en meksikansk-produsert Nissan Tsuru, hyppig brukt av meksikanske taxisjåfører, ble kollisjonstestet mot en toppsikret 2016 Nissan Versa.

Resultatet for dukken bak rattet på Tsuru, uten kollisjonsputer eller moderne strukturelle forbedringer, var katastrofalt. Da hadde Nissan allerede kunngjort at de ville stanse produksjonen.

Les også: Skrekkvideo: Se forskjellen på ny og gammel bil

Nøkkelen til forbrukerne

For at en bilprodusent skal få tommelen opp fra IIHS og omtalen «toppsikret modell», må det høstet gode karakterer i hver av de fem kollisjonstestene IIHS gjennomfører for hver enkelt modell.

Når en test skal gjennomføres, sender teknikere bilen ned en 430 meter lang tunnel, trukket av en kabel som kan minne om den du finner på en skiheis. Like før smellet inntreffer, slippes festet.
Jack R. Nerad, visepresident i bilforsknings-firmaet Kelley Blue Book, forteller til nyhetsbyrået AFP at sikkerhetsvurderinger er nøkkelen for bilprodusentene ettersom forbrukerne beveger seg stadig mer mot bilmodeller som anses som de tryggeste.
– Sikkerhetsvurderingene har hatt enorm betydning for hvordan bilens design er blitt endret, og karakterene de oppnår er svært viktig fra det øyeblikk de er klare.

Les også:

Blir regelrett slaktet i ny krasjtest

Lavpris-SUV skuffer i krasjtest