Audi Q8: Slik blir morgendagens SUV

Konseptbilen Audi Q8 vises nå og gir en klar pekepinn på hvordan Audi ser for seg SUV-framtiden.
Konseptbilen Audi Q8 vises nå og gir en klar pekepinn på hvordan Audi ser for seg SUV-framtiden.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audis nye konseptbil Audi Q8 sport concept vises frem for første gang på den internasjonale bilutstillingen i Genève. Den viser samtidig Audis visjoner for morgendagens SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Forspranget ligger i teknikken» er et gammelt Audi-slagord. Nå har de igjen tittet inn i glasskula. Denne gangen for å se litt på hvordan framtidens SUV kan bli. Sikkert også for å finne ut hvordan de kan høste et lite forsprang med den.

Det de fant er interessant og spennende. Resultatet sees på den store bilmessen som går av stabelen i Genève akkurat nå.

Karakteristiske, aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av Audi Q8 sport concept. I tillegg har den en spennende og effektiv drivlinje med en 3-liters sekssylindret bensinmotor, kombinert med hybrid drivlinje. Med 476 hk og 700 Nm gjør den unna 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder og har en topphastighet på 275 km/t.

(Saken fortsetter under)

476 hybride hestekrefter gjør bilen lynkjapp.
476 hybride hestekrefter gjør bilen lynkjapp.

En mer sporty utgave

Det første Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange og to meter brede bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt «utvidet virkelighetsteknologi». Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor, bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Endelig – bli med på tur i verdens dyreste SUV

(Saken fortsetter under)

Det Audi kaller "utvidet virelighetsteknologi" kan bli en viktig sikkerhets-nyhet etter hvert.
Det Audi kaller "utvidet virelighetsteknologi" kan bli en viktig sikkerhets-nyhet etter hvert.

En mer sporty utgave

Det første Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange og to meter brede bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt «utvidet virkelighetsteknologi». Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor, bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.

Les også:

Ny kostet den over én million – sjekk prisen nå!

En liten skade kan koste flere titusener

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no