Range Rover Velar blir drømmebil for mange nordmenn
Med Velar går Range Rover inn i en helt ny klasse.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det går virkelig unna hos Land Rover om dagen. De og undermerket Range Rover har aldri solgt flere biler – eller tjent mer penger.
Etter at indiske Tata kjøpte den tradisjonsrike bilprodusenten fra Ford har pilene bare pekt én vei: Oppover.
Nå har Range Rover akkurat utvidet modellutvalget sitt fra tre til fire biler. Velar heter den fjerde Range Roveren, onsdag kveld var vi i Broom på eksklusiv verdenspremiere i London. Presse fra hele verden ble fløyet inn da Range Rover dro teppet av bilen for første gang.
Nye kunder
For Range Rover er dette en stor begivenhet. Med Velar går de inn i en helt ny klasse. Den legger seg over dagens minstemann Evoque, og under den store SUV-en Range Rover Sport. Konkurrentene er biler som Mercedes GLC, Audi Q5 og kommende Volvo XC60. Dessuten konsernbror Jaguar F-Pace, som er bygget på samme plattform som Velar.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHva er det så Range Rover kommer med her? Jo, en sporty og linjelekker SUV der designet er svært viktig, både utenpå og inni.
Underveis i presentasjonen av Velar får vi flere ganger understreket at Range Rover sikter seg inn mot nye kunder med denne bilen. Det handler om velstående bilkjøpere med sans for design – og som vil ha noe som skiller seg fra mengden.
Les også: Range Rover Reborn: Denne bilen er ikke det du tror
(Saken fortsetter under)
Tøff og aggressiv
Velar har ikke like mye fokus på offroadkjøring som vi er vant til fra Land Rover og Range Rover. Her er kjøreegenskaper på vei viktigere, men fortsatt skal den kunne levere varene under tøffe forhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDesignet er umidkjennelig Range Rover, samtidig som de ytterligere understreker det sporty preget Evoque har fått mye skryt for. Det handler om myke linjer, men samtidig kraftige proporsjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen ser tøff og aggressiv ut i virkeligheten. Samtidig er designet rent og minimalistisk. Range Rover-designerne har hatt fokus på å holde antall detaljer på et minimum. Ett eksempel: Dørhåndtakene som ligger inne i karosseriet og felles ut når du trenger dem. Noen har tydeligvis latt seg inspirere av Tesla!
Les også: Dette blir en historisk SUV-satsning
(Saken fortsetter under)
Ekstremt detaljfokus
Det samme preget fortsetter innvendig. Her er det to store skjermer i midtkonsollen, og nesten ingen knapper eller brytere. Målsetningen har vært å gjøre det så rent og ryddig som overhodet mulig. På den måten kommer også lekre detaljer og eksklusive materialer best mulig fram. Her setter Velar en ny standard i klassen.
Range Rover-designerne forteller om et ekstremt detaljfokus. Innvendig på alt fra hvordan interiørelementer og detaljer er tilpasset lydanlegget for å gi best mulig musikkopplevelse – til hvordan eksklusive danske møbelstoffer kombineres med skinn og treverk.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Med denne skal Mitsubishi kjempe om nye kunder
(Saken fortsetter under)
Viktig å stå ut
Det ser virkelig lekkert ut. Akkurat som Volvo gjør, sammenligner Range Rover interiøret i bilen med hvordan du kan ha det hjemme i din egen stue.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlt dette underbygger det Range Rover ønsker å oppnå med denne bilen. Ja, den skal inn i en knalltøff klasse, der kjøperne har veldig mye annet bra å velge mellom. Derfor er det så viktig å stå ut. Og designmessig lykkes Velar med å gjøre det.
Det gjenstår naturligvis å se om den også klarer å gjøre det på kjøreegenskaper, det går noen måneder før vi får vite det. Men skal vi dømme etter Jaguar F-Pace som er bygget på samme plattform, tyder mye på at den innfrir også på det området. F-Pace er en av de mest kjøreglade SUV-ene på markedet. Range Rover ønsker garantert ikke at Velar skal levere dårligere enn den.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer er det blant annet utstrakt bruk av aluminium i karosseriet og på andre deler av bilen, det er viktig for å holde vekten nede. Bilen senker seg i høye hastigheter, både for å stramme opp kjøreegenskapene ytterligere og sørge for lavere luftmotstand.
Les også: Mercedes GLS er SUV størrelse XXL
(Saken fortsetter under)
Vil bli drømmebil
Motsatt vei kan luftfjæringen heve den opp til en bakkeklaring på hele 25,1 centimeter. Og den tåler å vade i 65 centimeter dypt vann. Hvis du noen gang skulle få behov for det.
Det er et stykke fra London Design Museum der Velar blir avduket, og til norske hytteveier. Men noe av det som slår oss under avdukingen, er at dette er en bil som virkelig har alle forutsetninger for å bli en hit der.
Den kommer til å skille seg ut blant de øvrige SUV-ene. Interiøret er noe av det lekreste og mest eksklusive du kan finne akkurat nå og i tillegg har Range Rover en knallsterk merkevare. Det gir mange gode grunner for at dette kommer til å bli drømmebil for svært mange nordmenn når den kommer senere i år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen
Les også: Her får du mye SUV for lite penger
(Saken fortsetter under)
Navn – og hva skal den koste?
PS: Lurer du på hvor navnet Velar kommer fra? Jo, det er faktisk navnet Land Rover brukte på prototypen til den aller første Range Roveren, tilbake på 1960-tallet. Myten skal ha det til at de den gangen lekte seg med bokstavene i LAND ROVER og endte opp med VELAR. Den gangen nådde det ikke helt opp, men nå kommer altså Velar, som den fjerde modellen i Range Rover-utvalget.
PS 2: Hvis du har hengt med helt hit, lurer du kanskje på hva Velar skal koste? Det vet vi faktisk ingen ting om ennå. Men igjen kan vi sammenligne med Jaguar F-Pace. Med firehjulstrekk (som er standard på Velar) starter den på rett under 700.000 kroner i Norge. Rundt der vil sannsynligvis også Velar komme. I praksis betyr det at du nok kan regne fra rundt 850.000 kroner for en relativt godt utstyrt bil. Men det blir garantert mulig å bruke mye mer penger enn det også på Range Rovers nyeste!
VIDEO: Land Rover med magiske seter
Les også:
Dette er trolig årets mest makabre bruktbil
Dette kan virke helt mot sin hensikt
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no