Rita og Kjell valgte Norges kanskje mest populære bobil

FUNKSJONELT: Rita Thomassen og Kjell Jakobsen valgte Norges mest populære innstegsmodell. De trives godt med det enkle og funksjonelle.
FUNKSJONELT: Rita Thomassen og Kjell Jakobsen valgte Norges mest populære innstegsmodell. De trives godt med det enkle og funksjonelle. Foto: Geir Svardal
Artikkelen fortsetter under annonsen

For Rita og Kjell handlet det ikke om image eller superkomfort. Valget falt på Norges kanskje mest populære bobil, Sunlight T 69.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er midt i blinken for oss. Vi liker det lyst og enkelt, slik det er i denne bobilen. Dessuten liker vi sengeløsningen, og at det er en senkeseng foran, siden vi ofte har med vår tretten år gamle fostersønn.

Rita Thomassen (60) og Kjell Jakobsen (66) fra Eidsberg i Østfold gikk i april 2016 til innkjøp av en modell fra Norges mest populære innstegsmerke, Sunlight.

For den som forvirres av betegnelsen "innstegsmerke", så er det hva bransjen kaller relativt lavt prisede nøkterne og standardiserte bobiler. Kundene har gjerne begrensede valgmuligheter hva utstyr angår, og byggematerialene i bodelen er ikke av det dyreste og flotteste.

Høyt utstyrsnivå

Paret valgte Sunlights mest populære modell, T 69. Og de valgte versjonen nesten alle velger, med midtstilt dobbeltseng: T 69 L.

HAR DET MESTE: Vinkelkjøkkenet fungerer fint når mat til to eller tre skal lages, og tre bluss holder til det meste som kan spises. Senkesengen foran passer ypperlig til parets tretten år gamle fostersønn. Foto: Geir Svardal
HAR DET MESTE: Vinkelkjøkkenet fungerer fint når mat til to eller tre skal lages, og tre bluss holder til det meste som kan spises. Senkesengen foran passer ypperlig til parets tretten år gamle fostersønn. Foto: Geir Svardal

Samboerparet ga snaue 850 000 kroner for sin nye bobil, som er deres femte, og den andre av merket Sunlight. Da har de ikke bare en 7,40 meter lang delintegrert bobil, men også et Fiat-chassis med automatkasse og mye ekstrautstyr, som for eksempel elektrisk varme i gulvet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dere kunne ha kjøpt en noen år gammel fjong premiumbil for samme sum. Vurderte dere noen gang det?

- Jeg var for så vidt på jakt etter noe sånt, sier Kjell. Men for ham og kona handlet det ikke om image eller superkomfort.

- Det var ikke viktig at den var premium, men jeg ville ha en grei bobil med god lastekapasitet og varme i gulvet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vekta viktig

Vekta, ja. Bobilistene må være den eneste gruppa i samfunnet som er mer bekymret for kjøretøyets vekt enn sin egen, og det til tross for at "bobilkropp" er et velkjent begrep.

Rita og Kjell hadde blant annet en Bürstner som var oppgradert til totalvekt 3850 kilo, men selv de ekstra 250 kiloene opp fra 3,5 tonn hjalp ikke noe særlig. Bobilen var i seg selv så tung at den knapt nok tålte vann i tankene før den var på overvekt.

- Nå har vi også registrert totalvekta til 3850 kilo, og denne har en lastevekt på over 700 kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er rå på å ta med oss ting, flirer Rita.

850 000 kroner er jo penger, det. Mye penger. Men alt er som kjent relativt. For en ny og ganske stor bobil med svært høyt utstyrsnivå (blant annet parabol og myggdør) og et chassis der både automatisk girkasse og integrert stor navigeringskjerm inngår, er 850 000 ingen sum man praler med under en passiar med en Carthago-eier.

- En tilsvarende bobil fra et merke som for eksempel Dethleffs ville fort ha kostet et par hundre tusen mer, hevder Kjell.

Ofte småfeil

En annen ting han var skeptisk til, med tanke på å kjøpe en brukt bobil i forhold til en ny, var slitasjeskader og potensielle reparasjonskostnader. Ting man slipper å tenke på den første tiden i en ny bobil.

FLEKSIBEL LØSNING: Sofaen i sittegruppen har grei komfort, og bordet kan reguleres alle veier. Kjøkken med tre kokebluss er tilstrekkelig. Foto: Geir Svardal
FLEKSIBEL LØSNING: Sofaen i sittegruppen har grei komfort, og bordet kan reguleres alle veier. Kjøkken med tre kokebluss er tilstrekkelig. Foto: Geir Svardal

Når Vi Menn Bobil møter Rita og Kjell, har de bare kjørt rundt 300 mil. Mange som har kjøpt ny og langt dyrere bobil enn dem vet at det ganske ofte er en del småfeil helt fra starten av, men så langt har ikke de to oppdaget noe – bare at døra ut er litt treg, noe som antageligvis er en justeringssak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Funksjonelt

Vi blir vist rundt i en bobil som har greit med plass, og enkelte fikse løsninger som at døra til toalettet også kan åpnes helt og separere soveromsseksjonen fra kjøkkenet og sittegruppa.

På hver side av queens bed-sengen er det høye garderobeskap. Og et skoskap ved inngangsdøra er alltid kjekt å ha, og det samme er kroker til å henge jakker på.

Vinkelkjøkkenet er stort nok til matlaging for 2–3 personer, og med tre bluss kan de lekreste retter trylles fram om man vil.

GOD PLASS: Lasterommet er stort og romslig, med dører på begge sider. Kjell Jakobsen har fikset strømkontakt til fryseboksen bak, som også kan gå på gass. Foto: Geir Svardal
GOD PLASS: Lasterommet er stort og romslig, med dører på begge sider. Kjell Jakobsen har fikset strømkontakt til fryseboksen bak, som også kan gå på gass. Foto: Geir Svardal

Alt er holdt i lyst tre, er enkelt og funksjonelt. Det eneste vi finner som kan minne om en smule ekstravaganse er LED-lysene i markisefestet – lys som gir en koselig virkning når mørket siger på.

Rita og Kjell har for øvrig selv besørget ekstra strømuttak i lasterommet, samt ekstra utendørs uttak for gass til gassgrillen.

Dette er Sunlight

Sunlight er en del av Hymer-gruppen. I salgsstatistikken er merket en del av samlebetegnelsen "Capron", som i tillegg til Sunlight omfatter Carado og en del Solifer Action. Men det er likevel klart at Sunlight er Norges mest solgte innstegsmerke, og at modellen T 69 er en av Norges mest solgte bobilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rita Thomassen og Kjell Jakobsen kjøpte sin bobil hos Mysen Caravan. Den forhandleren som vel selger flest T 69 er derimot Askjems. Salgssjef Fred Karlsen sier til Vi Menn Bobil at det svært ofte er kunder uten bobilerfaring som kjøper en Sunlight, og at T69 er den optimale bobil-modellen for mange.

I absolutt skrapet versjon koster en T 69 under 600 000 kroner, men ingen kjøper den slik. Ifølge Karlsen selges den med en Masterpakke som koster rundt 120 000 kroner (bl.a. markise, sykkelstativ, senkeseng og Truma Combi E). Med nesten alt som tenkes kan (ryggekamera, navigasjon, gassalarm, TV etc.), og et chassis med automatkasse, koster en T 69 800 000 - 850 000 kroner.

Sunlight har ellers sin egen sang. I reggae-stil, melodisk tidvis snublende nær Bob Marleys Buffalo soldier. "Komm mit uns zum Badestrand, schenk Dir einen Cocktail ein ..."

Denne saken ble først publisert hos klikk.no.

Tekniske data: Sunlight T 69 L


Lengde/bredde/høyde: 743 cm/233/291 cm

Egenvekt: 2930 kg

Lastevekt: 448 kg (eller mer hvis oppgradert til 3850 kg)

Friskvannstank: 122 liter

Gråvannstank: 92 liter

Senger: Queens bed pluss senkeseng

Chassis: Fiat, 2,3-liters diesel med 130 hk

Antall personer/senger: 4

Veiledende grunnpris: 592 900 kroner

Masterpakke: 120 000 kroner